RTV Teorija i praksa

kadrove, najčešće u samom programu. Rezultati takve situacije vide se svakog dana na našim televizijskim ekranima. Eksperimentalna televizija, i ovakva i onakva, izgleda da je neophodna. Nešto i neko ipak mora da trasira put ka novom, boljem, lepšem, vrednijem, racionalnijem, kvalitetnijem. A to se, ipak, ne dešava samo od sebe. U čemu je značaj televizijske tehnike i tehnologije za napredovanje televizijske režije као umetnosti? Značaj televizijske tehnike u napredovanju televizijske režije je veoma velik. Osim što je zasnovan i na klasičuoj estetici vizuelnih umetnosti, televizijski jezik, kao što sam već ranije pomenuo, ipak se temelji na novoj, samo televiziji svojstvenoj, estetici elektronske tehnologije. Elektronska iuteligencija i memorija, mikroprocesori, elektronska slika i grafika, digitalna tehnologija, sve su to manifestacije otelotvorenog uma koji polazi sa idejom da televiziju, pa samim tim i televizijsku režiju, učini što svestranijom, moćnijom, kreativnijom, imaginativnijom, lepšom, zanimljivijom, jednom rečju - kvalitetnijom. Koliki je značaj videa danas? Da li će videopružiti mogućnost razvoju autorske televizije? Koji su osnovni prohlemi video-režije kao umetnosti? Video već pruža uvećane mogućnosti razvoju autorske televizije. Osnovne njegove prednosti: niska cena, lakoća manipulacije tehnikom, pokretljivost, fleksibilnost, u televizijskom izrazu otvaraju i potpuno nov spektar izražajnih mogućnosti. Ipak, moje mišljenje je da se ove prednosti i mogućnosti viđeo-jezika još uvek ne koriste dovoljno, pogotovo ne u velikim televizijskim institucijama. Samo ustrojsvo velikih televizija, često shematizovano i kruto do besmisla, birokratizovana svest, monopolski položaj na medijskoj sceni, ovakve velike sisteme čine nedovoljno otvorenim ka novitetima, unapredenjima svih vrsta pa i unapređenjima u samom video-jeziku. Veliki sistcmi teško se otvaraju prema relativno ueorganizovanim pojedincima ili grupama koji donose neke sasvim lične ideje o mogućoj upotrcbi tclevizijskog medija.

183