Srpski književni glasnik

IL ~ YT и ут : ле ч4 у + |

k

() Hpoyuanamy OpHckE Rm,amEBHoCTM yOHmrTE, 995 костимима, „једно одело Циганке из Женидбе на силу“, које је Молиерова жена, позната глумица Арманда Beжар, правила за ту своју улогу: по томе, као и по неким другим а у главном сличним подацима, могли су саставити листу њених улога; по њеним улогама, даље, и по врсти њеног глумачког талента, одређивали су њен карактер, а по карактеру, напослетку, утицај њен на Молпера, његово цртање женских типова у комедијама, нарочито класичне Целимене којој изгледа да је Арманда послужила као модел. Наравно, за Молиерову биографију има нешто извора и ван инвентара и сличних докумената, али су, као што смо видели, и ови били један од главних извора, и баш су се из њих изводиле ствари од битног интереса за разумевање песника и његових дела. Исто тако и ми имамо да, за дубровачке песнике: изведемо из матерпала који нам данас судски и други архиви пружају, све што нам је потребно за разумевање њихових личности и дела. Биографска критика, дакле, могућна је и у дубровачкој књижевности као и у туђим истога времена, пи од ње се могу очекивати временом важни резултати и велики успеси. Наравно, стање дубровачких студија је у овом погледу још такво да тек треба прибирати материал на који је Г. Јиречек указао и који је он први почео скупљати.

Критика која испитује средину пишчеву могућна је исто тако као и биографска. У истим архивима у којима рекосмо да се налазе ови многобројни и разноврени подлаци о животу дубровачких песника, налазе се (као што је јасно према досад казаном) и подаци, такви исти, о свима другим становницима дубровачким, дакле о свему што се на њихов живот и прилике односи. Ту можете наћи пуно материјала о дубровачком животу уопште: о забавама, маскарадама, свечаностима, о случајевима при светковини св. Влаха; о свадбама и пировима, ноћном животу и „сценама љубави пи мржње“ које су се тал

ГТаггоптећ, наведено дело, стр. 153—136.