Srpski književni glasnik

AP

a Na:

O HeoywAanAmy GpnckE књижевности Уопште. 997 зултата дође), треба доста времена, и нарочито доста рада, трудног, мучног и напорног рада. Шта ћете“ Није више критика што је била, нити се историска критика може данас тако лако изводити као некада критика укуса. За тим се може зажалити, али се пред тим мора и глава погнути. И сам Сент-Бев који је толико допринео да се

развије историска критика, да се отежа и компликује

онај лепи пи пријатни начин испитивања књижевних дела за који је критика укуса некада једино знала ; и сам тај Сент-Бев, који је, напослетку, „сам своме јаду крив“, једанпут је, после једне топле одбране и похвале нове критике, а у једном дивном пасажу, који ћу овде навести и ако сам се и досад у овом говору чешће служио речима и примерима овог мени најмилијег књижевног критичара, зажалио за оним красним временом кад је критика била само задовољство и уживање а не посао и терет.

„Камо оно време, каже он, кад се књига читала а није се тога ради толико премишљало ни водило толико обзира, па ма читалац п сам био писац и човек од заната; кад вас је читање полако хватало и освајало, као што у позоришту комад који се игра хвата и занима гледаоца који угодно седи у својој наслоњачи; кад су се Стари и Модерни читали лежећки, на постељи, као што је Хорације радио у јулским припекама, или полеђушке на дивану као Греј, па се мислило да је то веће уживање него оно у рају или на Олимпу; време кад се човек шетао по хладу читајући, као онај угледни Холандез који је говорио да на земљи не зна за веће задовољство у педесетој години него што је шетати се полако по лепом пољу, с књигом у руци, затварајући је покаткад, и без страсти, без жеље, сав се предати размишљању поводом прочитанога ; време кал је човек, као онај Читалац Месонперов,

1 В. нарочито есеје његове о Вилмену и Кузену (Салпзепез du Тло, 1), о Данту и студијама о њему (чавед. дело, Х1), о Тену (Nouveaux Lundi VIII), m 'E. Дешанелу и његовој »природној критици« (навед. дело, 1Х), који су сви за препоруку онима што желе да се упуте у општа питања о критици.