Učitelj

в) да се изражавају причањем, драматизовањем, декламацијама, писањем, цртањем, месењем и осталим ручним радом, гимнастичким вежбама, а, повремено, и огледним привредним радом.

Практични примери који се наводе у претходној глави, нарочито показују практично извођење начела активитета.

9 — Поједини типови школа.

Нормативан (угледан) наставни програм прописаће смернице само за више диференциране школе, а његови ће се циљеви постићи само у оним школама где свака школска година обухвата само један разред, тј. где има сваки разред своје основно одељење.

За мање диференциране школе, где једно одељење обухвата више разреда, тј. школских година, потребно је прописати нарочите наставне програме.

Обим, као и избор наставног градива за овакве школе треба одредити када се састављају детаљни наставни програми, код којих треба водити рачуна о организацији дотичне школе (школа са 1, 2, 3 или више оделења), 0 месним приликам као и о томе, у колико су важна основна културна добра која су потребна и за удаљене крајеве.

Када се наставно градиво спаја за више школских година (разреда) у једном одељењу, мора се узимати у обзир зрелост деце, и треба градиво, за сваку јединицу, нарочито прегледати, испробати, распоредити и успех рада практично искористити.

Годишње наставне кругове (т. зв. „течајеве“) треба хармонично попунити, тако да могу сарађивати и деца која су тек дошла у дотично одељење.

Уместо досадашњих систематских наставних кругова препоручује се узимати, наизменично, годишње стварне јединице, које треба у детаљним наставним програмима нарочито удешавати. Основна знања нека се обрађују путем посредне и непосредне наставе. Препоручити се може и поучавање у групама.

Распоред наставних часова за поједине типове школа показује Глава Б.

"10 —- Односи између више народне школе и привреднозадружних и домаћичких школа. Виша народна школа — као и народна школа као целина

не сме бити припремна школа за поједине друге школе и течајеве. | Закон о народним школама додуше прописује да треба у вишој народној школи развијати смисао за пољопривреду, занат и трговину где је то потребно. Али је то ипак нешто друго. Свакако је потребно да ће се виша народна школа, у пољопривредној околини, трудити да сеоској омладини пружа барем основно пољопривредно образовање, јер пољопривредници