Učitelj

917

треба да се већ рано упознају са рационалном обрадом земље, са гајењем животиња као и са узрочношћу пољопривредних грана с обзиром на разне чиниоце.

Месним привредним приликама треба одредити место нарочито у детаљним наставним програмима. У нормативним пак само толико колико оне имају важности за целу земљу.

11 — Грађанско васпитање.

Принцип грађанског васпитања прописан је већу 5-у 1 Закона о народним школама. То ће васпитање проткати наставу у свима разредима и будити грађанску свест. Није зато довољно ако се уведу грађанске поуке. Нарочито треба вежбати грађанску свест.

Најстарији, осми разред треба поставити у интензивну службу грађанском васпитању, а сав школски рад треба, са природним ситуацијама, концентрисати око проблема будућег грађанина.

ЗАКЉУЧАК

Јасним гледањем на живот и рад долази се до закључка, да је наша школа била стално оптерећена педагошко-дидактичким назорима и таквим методама рада — делимично још и данас који више не одговарају психолошким, педолошким и социолошким захтевима.

Школа у Југославији мора ићи правим, неопходно потребним савременим путем!

Б — РАСПОРЕД. ЧАСОВА У ПОЈЕДИНИМ КАТЕГОРИЈАМА ШКОЛА · (У школама са једним до осам одељења)

Напомена: Табеле показују поделу школских година (разреда) на комбиноване разреде, а исто тако и распоред часова, по предметима, за мушкарце и за девојчице.

У савременој школи распоред часова одређује само смернице за поделу времена, у сврху израђивања „програма рада“ који ће бити много сигурнији компас за путеве рада него што може бити распоред часова који виси на зиду.

Број часова за поједине предмете може учитељ, по свом нахођењу, и мењати, с обзиром на дечју даровитост, на знање добијено у прошлим годинама, на слабе путеве, изостанке, ферије и слично. Исто тако ће учитељ одредити број часова када споји по 2 или више оделења, разреда у један. То ће нарочито бити потребно када се који предмет заједно обрађује.

Распоред часова треба да је једно упутство, а никако један пропис.