Žena i socijalizam
== АЕ класна =
"407
на ропство као на моралну ствар, а феудални племићи на отрочку и меропску зависност; модерном капиталисту изгледа веома моралан систем најамнога рада, експлоа-. тација жена и деморализација деце привредном акцијом.“ Четири друштвена ступња — четири морална појма, али ниједан од њих не представља најузвишенији морални појам. Најузвишеније морално стање јесте оно у коме људи стоје једни према другима као слободни и једнаки, у коме за све људске односе важи оно основно начело: „Што не желиш да теби други чини, не чини ни ти другом“ У Средњем Веку важило је дорекло човеково, данас све решава његово шмање, у будућности човек
важи као човек. А будућност припада социјализму.
Покојни посланик Ог. Ласкер држао је седамдесетих година у Берлину предавање, у коме је дошао до закључка: једнак ниво образовања за све чланове друштва могућан је. Пг. Ласкер је био антисоцијалист, упоран присталица приватне својине и капитализма, а питање васпитања је данас ишшање новца у правом смислу. У таквим је односима немогућан једнак ниво образовања за све. Под релативно повољним околностима, сламањем многих тешкоћа и напором велике енергије, које многи немају, појединци могу стећи више образовање. Маса
никада, док год живи у социјалној потчињености и зависности.“ # Ако буржоа није у стању да нађе разлога којима би оправдао нешто ружно, онда ће се он, ко један и један два, одмах позвати на „морал.“ Тако је у пролеће 1894 један „либерални“ саветник берлинског коморекога суда изјавио на једном евангелском синодалном збору како сматра да је „морално“ да изборно право за црквену општину има само онај ко плаћа порез(!)
# „Извесан степен културе и богатстава јесте нужан спољашњи услов за развитак философског духа... Отуда видите да се отпочело философирати само у народима који су се уздигли до знатног ступња, блатостања и културе.“ Тенеман. Белешка код Бекла, а. а. 0. 1. Валд, 5. 10. — „Материјални и интелектуални интереси иду руку под руку. Једно без другога не може да буде. Између једног и другог постоји однос као између тела и духа; њих раставити знали смрт донети.“ у. ТЕ ипеп: „Пег 15ошбе бааф“. — „Најбољи живот како за јединку посебно тако и за државу опште јесте онај у комо је врлина са спољашњим добрима толико спојена да. се тиме омогући активно учешће у лепим и добрим радњама.“ Аристотело: „Ро “