Borba, May 13, 1991, page 2
2 ПОНЕДЕЉАК, 13. МАЈ 1991. ГОДИНЕ
АНТЕ МАРКОВИЋ НА МЕЂУНАРОДНОМ МАЈСКОМ СКУПУ ТУРИСТИЧ- |
КИХ НОВИНАРА У МАКАРСКОЈ
ратски ЦП
једини излаз
Без обзира на поједина кризна жаришта, почиње процес који ће потпуно гарантирати сигурност и мир свим грађанима свијета и Европе. Зато их позивамо да поновно дођу на ова наша подручја и уживају у љепотама Југос-
ДНЕВНИК _
лавије и њеног мора, поручио је савезни премијер
Макарска. — Југославенска криза доила је до свог врхунца. Опредијелили смо се за расплет мирољубивим и демократским рјешењима. Без обзира на поједина кризна жаришта, почиње процес који ће потпуно гарантирати сигурности и мир свим грађанима свијета и Европе. Зато их позивамо да поновно дођу на ова наша подручја и уживају у љепотама Југославије и њеног мора.
Ово је у суботу изјавио Анте Марковић, предсједник Савезног извршног вијећа на конференцији за штампу у оквиру 29. међународног мајског скупа туристичких новинара у Макарској.
Разговор са страним и домаћим новинарима, међутим, вођен је у знатно ширим оквирима од оних које је наговјештавао карактер овог традиционалног скупа. То се видјело и по броју присутних новинара (160 домаћих и око 60 страних) као и по првенствено политичким питањима која су већ на почетку прес — конференције, послије његовог кра-
Шешељ
— Војислав Шешељ је негдје изјавио да су његови људи судјеловали у обрачуну са муП-ом Хрватске у Борову Селу. Савезни секретар за правосуђе, преко савезног јавног тужиоца покренуо је поступак за утврђивање истине поводом те изјаве. Ако се утврди да је то истина, виновници ће морати одговарати пред судом. Људи из Борова Села су ми, међутим, тврдили да Шешељови људи тамо нису били присутни. Савезни секретаријат за унутрашње послове ће то истражити заједно са МУП Хрватске. „ћег излагања, постављена савезном премијеру.
Реформа је заустављена у јесен прошле године, рекао је Анте Марковић, и, логично, одмах је дошло до распада друштва по вертикали, чак до његових атома. Зато смо разрадили програм „11 плус 3“ ради поновног успостављења покиданих компоненти друштва. Већ седам мјесеци за то водимо битку.
Основне узроке атомизације и кризе друштва Марковић је објаснио економском неразвијеношћу и „демократском необразованошћу“. Реформа је ослободила многе духове, од национализма до догматизма, што је, по његовим ријечима, између осталог довело до правне анархије, рушења монетарног система и разбијања заједничког тржишта.
Савезно извршно вијеће, и његов предсједник су неколико пута успјели зауставити распад земље. Посебно критично је било средином трећег мјесеца. Предсједништво СФРЈ неколико дана није функционирало због оставке његовог предсједника, Савезна скупштина није сазивана, па је пријетило рјешење недемократским методама. Једино је савезна влада даноноћно функционирала. То смо урадили и
Подршка
— југословенска влада, па и њен предсједник добили су велику подршку из иноземства. Договорено је да отпочну разговори о процесу асоцијације Југославије с Европском заједницом. Било је договорено да предсједник Европске комисије Жак Делор и предсједавајући, луксембуршки премијер, господин Сантер, дођу у Југославију 8. и 9. марта с обзиром да су тада били ови бурни догађаји — биле су савезнеи сједнице низа наших органа, али је заједнички договорено да се посјета одгоди. Водимо разговоре и са Међународним монетарним фондом, са Европском заједницом парафирали смо нови протокол који треба дати подршку изградњи саобраћајница у Југославији, а у исту сврху смо први пут добили подршку буџета Европске заједнице од 85 милијуна екија. Са Свјетском банком за обнову и развој смо такођер потписали уговор 0 изградњи саобраћајница у вриједности од 300 милијуна долара, а налазимо се и пред потписивањем новог уговора за изградњу Термоенергетског објекта „Колубара“. У току су и разговори са Паришким клубом око репрограмирања нашег дуга, при чему су, за разлику од пријашњих времена били врло беневолентни, а у току су и разговори с појединим владама Европе и потписивање билатералних аранжмана, попут два са Италијом. Крајем овог мјесеца путујем у службену посјету Француској, гдје ћемо такођер водити разговоре оваквог карактера. (Анте Марковић у разговору са привредницима Макарске)
ових дана и утјецали да Предсједништво СФРЈ први пут у новије вријеме једногласно доносе зкаључке о разрјешењу кризе. Ти су закључци, нагласио је савезни премијер, конзистентан програм комплементарних захтјева више савезних органа: Предсједништва СФРЈ, СИВ-а и војне команде. Коментирајући садржај закључака Предсједништва СФРЈ и обавезе које из њих произилазе, савезни премијер је рекао: >
— Поново се мора успоставити власт по вертикали на свим нивоима и мора прихватити њен легитимитет, без 06зира на то тко је у појединим републикама побиједио на изборима. С друге стране, републичке власти морају прихватити политичке посебности у појединим дијеловима својих република. 5
— Мора се извршити демобилизација резервних и свих допунских полицијских снага и повући оружје које је дато грађанима на располагање. То ће реализирати локални органи власти. У дијеловима Хрватске [5 већинским
српским становништвом то се сдноси на све наоружане саставе и групе, осим савезне милиције и ЈНА. Истовремено, у тим подручјима треба осигурати проходност комуникација и функционирање инфраструктуре. Надлежни савезни органи већ су добили разрађене задатке везане за то.
— Закључци који су донесе-
„Далмација“
ни у федералном врху потписани су и од стране легалних и легитимних представника Републике Хрватске и они ће бити спроведени у цијелој земљи. Дио опозиционих странака у Хрватској осудио је договор као капитулацију хрватског руководства. Ријеч је о екстремистима који не бирају средства у борби за власт. Са Манолићем сам био у двије
кризне точке у Хрватској, а
спреман сам отићи у трећу. И то је доказ да ће закључци бити спроведени.
— Састанци републичких предсједника су добродошли, али сам увијек сматрао и сматрам да договор није могућ без савезних органа. Кад је требало урадити нешто конструктивно и конкретно, морали су сјести с нама за стол. Ти састанци су били припрем-
КО ИГРА ЗЛО НЕ МИСЛИ: Анте Марковић плеше у хотелу
Страх и мржња
— Ових дана први пут су представници хрватске власти и савезних органа заједно обилазили кризна подручја у Хрватској. Са господином Манолићем, предсједником хрватске владе водио сам разговоре у Вуковару, а сам сам посјетио и Борово Село, иако су ме упозорили да су тамо и снајперисти спремни. Има тамо много манипулација са стране, политичких амбиција, али и много пропуста локалних власти према дијелу народа који није исте националности.
Коментирајући напомену једног новинара да је у Борову Селу погинуло више људи и да су у окршају судјеловали „најамници“ ван земље, Марковић је рекао:
— Није погинуло 20 људи, већ онолико колико је објављено. Нисам видео ни један доказ да су неке стране службе или Секуритатеа, како се тврди, судјеловале у томе. То су ствари којима се служе неки политичари или нека средства јавног информирања. Да би одржали своју власт и показали потребу свог постојања, ти политичари морају свим грађанима показати да су угрожени и да их треба, наводно, бранити. Требало би грађанима показати стварни садржај такве одбране нацис:
налних интереса.
ни и у том смислу конструкTMBHM. — Кад је ријеч о „савјету мудраца“, то није службена иницијатива Аустрије и Италије. Господин Алојз Мок вјеројатно има добре намјере, али ми смо врло одлучни у томе да своје проблеме рјешавамо сами. Никаква иницијатива која би значила мијешање са стране за нас није прихватљива. — На словенском плебисциту одлучено је да Словенија треба бити самостална, али није одлучено о томе да ли ће она остати у Југославији или не. Нема раздруживања и отцјепљења у „једној секунди“ од доношења одлуке до њеног извршења мора проћи не баш кратко вријеме. Тко је живио заједно 70 година, има толико тога што мора међусобно разјаснити и није у питању само „диобна биланца“. Никакво једнострано отцјепљење или раздружење не долази у обзир. То може бити само посљедица заједничког договора. Без дефинитивног догова о судбини Југославије не може се дозволити никакво прекрајање гра-. ница — ни унутрашњих ни вањских.
— Пет република је пристало да се прекину привредне блокаде и поновно успостави јединствено тржиште. Са предсједником шесте -сам ових дана два пута разговарао: и. он ми је рекао да ни њему није јасно зашто његова република није до сада послала позитиван одговор. Обећао је да ће то ових дана учинити.
Ивица ПРОФАЦА
ЗАКОНИ СЛОВЕНИЈЕ И СРБИЈЕ ПРЕД УСТАВНИМ СУДОМ ЈУГОСЛАВИЈЕ
За федерацију — котизација_
Законом о буџету Словеније за ову годину приходи фе них дажбина пребачени су у целокупном износу у репу
увођењу посебних дажбина у Србији
Београд. — Савезно извршно веће предложило је Уставном суду Југославије покретање поступка за оцену уставности и законитости Закона о буџету републике Словеније за 1991. годину, и уставности и законитости одлука Скупштине Словеније о сагласности на примену савезних закона на републичкој територији — саопштава Секретаријат СИВ-а за информације.
Законом о буџету републике Словеније за 1991. годину изворни приходи федерације од пореза на промет, царина и увозних дажбина, у целокуп-
ном износу од 28,5 милијарди динара, пребачени су у приход републичког буџета ради финансирања обавеза и функција које су са савезног нивоа пребачене: на републички. За минималне функције које. су остављене федерацији, одређено је финансирање котизацијом у износу нешто већем од 3 милијарде и 874 милиона динара. Овим је Закон о буџету републике Словеније дошао у сукоб са уставним одредбама којима су тачно утврђене функције федерације, извор и начин њиховог финансирања, као и са савезним законима
којима су те уставне одредбе разрађене.
Савезно извршно веће сматра да применом закона о буџету републике' Словеније“ за 1991. годину настају неотклоњиве штетне последице по уставно—правни поредак и функционисање федерације, па је 'зато Уставном суду Југославије предложило да овај закон, до своје коначне одлуке, искључи из правног поретка земље.
Други предлог СИВ-а односи се на 12 одлука о сагласности Скупштине Словеније за примену 39 савезних закона на републичкој територији.
дерације од пореза на промет царина и увозблички буџет Ф Оцена уставности Закона о
СИВ је Уставном суду предложио да ове одлуке укине, јер се њиховим доношењем Скупштина Словеније фактички понаша као орган надређен Скупштини Југославије, што је супротно Уставу СФРЈ. · Уставном суду Југославије на оцену уставности и законитости упућен је и Закон о увођењу посебних дажбина у промету одређених производа који је донела Скупштина Србије. Овим законом је утврђена доплата на цену свих врста бензина и дизел горива, прерађевина од дувана и алкохол-
и нит Зе а 558
них пића. и i
.