Prosvetni glasnik, Sep 01, 1905, page 94

328

ПРОСВВТНИ ГЛАСНИК

Да ученик буде прожет ноштонањем према моралном закону потребна су два врдо важна момента. Ирви је, да учитељ својим карактером, начином свога живота и својим говором сам буде вајубедљивији од свију примера. За ову грану наставе вреди правило, да што не изилази из срца. и не иде срцу. Учитељ, који чита моралне нрописе, који говори о дужностима без осведочења и без тошшне, таЈ ие само да траћи време, него управо греши: морална настава, која је хладна и сувопарна не учи мораду, јер не може да пробуди љубав за њ. Најнростија приповечица, у којој дете осети тон збиље и доетојанства, топла, искрена реч више вреди него етотине механичних лекција. Други моменат, који условљава успех у морадној настави јесте онрезност учитељева, да ни речју ни понашањем својим не увреди религиозно веровање повереног му детета. Из наставног пл.ана види се, колика се нажња поклања моралној настави. У прва два курса (деца од 5—9 година) уткана је моралпа настава у све предмете и учитељ у свакој прилици скреће пажњу ученикову на морал, који се изводи из предаванога материјала. Тек у трећем и четвртом курсу морална настава добија'карактер систематски, црема плану обрађеног материјала. Садржај моралне наставе по наставном плану овај је. ].) Дете у породици. 0 дужностима према родитељима. 0 нослушности, поштовању, љубави, захвалности. 0 дужностима нрема слугама и слушкињама (учтивост, доброта). Дете у школи (издржљивост, вредноћа, воља за учењем). Отаџбина (Француска, њена величина, њена несрећа; дужности према отаџбини и другатву). 2.) 0 дужностима ирема себи самоме. 0 теду (чистоти, трезвеносги, умерености, опасности од пијанства, телесна веџбања). 0 спољашњим врдинама (штедљивости, незадуживање, несрећне посдедице коцкања, расипање, себичност). Радиност (једнака обвеза свијуљуди, да раде). 0 души (љубав к истини, искреност, избегавање дажи, дична достојанственост, поштовање себе самога, скромност). Човек да се чува од гордости, сујете, кокетерије и Фриволности. Незналица и ленштина треба да се стиди. У опасности треба бити срчан. Стрпљење, опасности од гнева. Поступак са животињама. Не мучити животиње без нужде и узалуд. Грамонов закон. Друштва за заштиту животиња. 3.) 0 дужностима ирема ближпему. Правичност и љубав према ближњему (Не чините људима оно што нисте ради, да они вама чине; чините људима, оно, што би хтели да они вама чине). Част бдижњега. Поштовање вере свога ближњега. 4.) 0 дужностима ирема Богу. Наставникова дужност није да ех рго^езво говори о природи и о својствима божјим. Он се ограничава на ове две тачке: а.) Он опомиње децу, да одако и без нужде не узимају у уста име божје. Он надовезује у њиховој души на идеју о нроузроку и савршенству осећај респекта и поштовања. Он навикава дете, да такав исти осећај негује н онда према појму божанства, ако