Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

ности добијају своју важност и можда за ове возаре постоји потреба за овим осигурањем. И као што смо раније већ поменули неке од тих возарских организација саме су увеле ово осигурање споразумно са Државним осигуравајућим заводом (речно бродарство, нека камионска предузећа) али укидањем плаћање премије од стране железница престало je наплаћивање премије и од стране ових возара, a тиме и њихово осигурање од одговорности. CâMO, пак, питање добрих и рђавих страна обавезног осигурања од одговорности овде нисмо додиривали, јер je оно већ доста расправЈвано y правној теорији и осигурање од одговорности ce већ афирмисало као корисна установа.

VII

Предња разматрања довела су нас до закључка да досадашњи облик осигурања пошиљки на железницама y основи одговара потребама наше привреде. Сем наведених проблема, чије смо расправљање ставили y први ред, постоји још и низ других питања, посебно на пољу организације и технике обавезног осигурања пошиљки, y облику какво оно данас функционише. Од питања те врсте која су истакнута y навеценој дискусији о обавезном осигурању или су ce иначе поставила y пракси нама изгледају најважнија два следећа питања: Прво, питање одмеравање премијв да ли премију треба одређивати према возарини, како ce то сад поступа, или према вредности ствари (пошиљке), што je редовно правило y области осигурања ствари. Одређивање премије према возарини уствари знач:г одређивање према тежини робе и дистанци која има да ce пређе. Како тежина робе није критеријум за њену вредност, излази као што je већ раније речено да ce код таквог одмеравања премије терет премије скупље робе пребацује на робу мање вредности. Међутим. треба приметити, као што je и y дискусији поводом тог питања пстаклуто, да и обрачун премије на основу декларисане вредностгг робе, иако исправнији, има својих недостатака. Он je много компликованији na према томе и скушви. Он захтева разврставање робе y групе према опасности, урачунавање елемента дистанце, посебно евидентирање од стране возара који премију наплађује итд., што изазива спорост y израчунавању и наплати. Тога свега нема y садашњем систему обрачунавања, где je одређивање премије врло једноставно и наплаћивање ce врши аутоматски са ценом превоза, без икаквих трошкова и компликација. Стварно, ако хоће да ce постигне користан резултат код транспортног осигурања закључивање осигурања не треба да узме више времена него и само закључивање уговора о транспорту, што je код нас постигнуто садашњим на-

330

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА