Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

48

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

Јасно изражена воља y времену прокламовања овог начала билаje у томе да организмима те категорије сачува правки карактер којису имали пре нацибнализације. Стога се сматрало нужним да се настави са применом приватног права у мери која je у сагласности са новом организацијом. Ви већ знате за тешкоће које je ова применаизазвала. Тако смо стигли до стварања друге категорије јавних предузећа као што су предузећа за набавку каменог угља, која се налазе сасвим на граници двеју категорија —-, банке, осигуравајућадруштва која не обезбеђују више управљање јавном службом него се најчешће налазе у односу конкуренције са другим предузећимакоја су задржана у приватном сектору. Једна од истакнутих особености франдуског законодавства je и: у томе што једно поред другог. функционишу национализована и приватна предузећа исте врсте. Тако се за банке, национализација односила на четири главне уложне банке, поред којих су постојалејош не само разне банке ко je нису биле обухваћене национализацијом, већ и друге уложне банке, свакако од мање важности, али многе од ових банака нису биле далеко по свом утицају од национализованих предузећа. Тако се у другим околностима, после изведених национализација у 1936, могло видети да je власник једног национализованог предузећа за израду авиона, накнадом коју je добио за експроприсано предузеће оснивао ново предузеће које je често са успехом конкурисало некадашњем његовом предузећу. Све национализације, изведене под таквим условима, односиле су се на велика предузећа од општег интереса која су од битне важности за економску делатност земље. То се односило било наопшту организацију кредита у Француској, било на основна средства производње извора енергије. Случајност околности je овој листи национализација додао и друга предузећа ко ja нису имала ни један од ових услова. За ово je типичая пример Режија фабрика Рена (Régie des Usines Renault), национално предузеће за израду аутомобила, које ради под једнаким условима као и многа његова конкурентна предузећа са којима није престао да се такмичи. На тај начин мис.лимо да се могу разликовати четири разне категорије предузећа чије су везе са јавиим правом све обимније. На челу налазимо национализоване јавне службе: нарочито саобраћај железницом, снабдевање гасом и електричном енергијом. Затим низ предузећа од националног интереса која врше надзор над кредитом и средствима за производњу: најпре рудници каменог угља који су по условима под којима су организовани на самој граници подручја јавне службе, осигуравајућа друштва и банке. Најзад, у трећу категорију улазе предузећа од приватног интереса ко ja припадају држави и којима држава управља. Овде ваља на крају још додати предузећа мешовите економије у којима држава више или