Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

ФРАНЦУСКО-ЈУГОСЛОВЕНСКИ ПРАВНИЧКИ ДАНИ

71

средстава на самосталном располагашу регулисана je посебном уредбом Савезног већа (Сл. лист , 18/57). (г) Регулисање расподеле укупног прихода и вигика рада привредних организација. Једно од основних питања сваког друштва претставља питање права на вршеше расподеле и на присвајање вишка рада непосредних произвођача. У капиталистичком друштвеном уређењу знатан део вишка рада (капиталистичког профита) присваја капиталиста a један део и држава. У друштвеном систему у коме постоји државна својина над средствима за производњу, расподелу вишка рада и његово присвајање врши држава. Према томе, у овом систему држава претставља основни фактор у вези са присвајањем вишка непосредних произвођача и његовим одмеравањем и вршењем расподеле. У таквом систему непосредни произвођачи немају удела у процесу расподеле вишка рада. У нашем систему друшгвене својине полази се од поставке да у расподели вишка рада морају узети учешћа, сем државе, и непосредни произвођачи и да се развој вршења расподеле вишка рада мора стално кретати у правду проширеььа права непосредних произвођача с једне стране, и респективног смаљења овлашћења државних органа с друге стране. Ова поставка у нашем систему друштвене својине не преставља само идеал коме се има тежити, већ саставни део наше праксе. Наш систем расподеле укупног прихода и вишка рада привредних организација из 1957 претставља значајно достигнуће на путу проширења права непосредних произвођача у вршењу расподеле вишка рада који су они остварили. Непосредни произвођачи, а нарочито радни колективи одређене трупе привредних организација, добили су значајна овлашћења у вези са одређивањем плата радницима и средстава за самостално располагай^. У нашем правном систему укупан приход односно вишак рада привредне организације не претставља њену својину већ друштвену својину. Из друштвене својине на средствима за производњу произлази и друштвени карактер вишка рада, створеног у привредним организацијама. Отуда друштво као целина има одређена права у погледу расподеле вишка рада. Друштвена заједница врши та своја права преко одређених политичкотериторијалних јединица. Расподела укупног прихода и вишка рада привредних организација регулисани су углавном савезним прописима (савезним друштвеним планом, Уредбом о расподели укупног прихода привредних организација, Сл. лист, 16/57 и другим прописима). Једним делом вишка рада управљају органи друштвене заједнице. Овај део вишка рада ови органи улажу у проширену друштвену репродукцију и у фондове намењене задовољењу других друштвених потреба. Другим делом вишка рада управљају и привредне организације, с обзиром да и оне врше како једноставну, тако и проширену репродукцију.