Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

524

АН АЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

решавају у оквиру Савезне скушптине. Сама ова чињеница представља, без сумlье, значај ан корак ка даљем осамостаљивању република у оквиру наше заједнице. По овом пројекту нема више Савезног вијећа, као општенадлежног дома којега бирају свн грађани и који одлучује и води политику са гледишта заједнице као цјелине. Његову улогу преузима Вијеће народа, које je састављено из републичких делегација (у подједнаком броју) и делегација аутонохмних покрајина. Овим се знатно, чак квалитативно, мијења карактер савезних органа и њихов однос према републичкнм. Иако посланици Вијећа народа, према нацрту, немају императиван мандат, иако не постоји право вета појединих делегација већ се одлучује већином гласова, јасно je по себи да ће републичке делегадије гласати и опредељивати ce по појединим питањима према упутствима своје републике, која их делегира и чије интересе треба да представљају и заступају. С обзиром на фактичку ситуацију, гдје већ сада свака република представља доста затворену цјелину, производну првенствено, гдје републички интереси представљају прилично изражену посебност, може се реално очекивати да ће Вијеће народа бити такав дом у коме ће ти посебни, а често и супротни интереси бити присутни код решавања многих проблема, првенствено економског карактера. Вијеће народа, овако организовано и у оваквој ситуации, може приступати друштвеним питагьима са гледишта компромиса измеВу посебних републичких Iштереса и захтјева, а не првенствено са становишта јединственог друштва као економске цјелине и општих интереса саме цјелине. Јасно je да у таквој ситуацији Вијеће народа, као општенадлежан дом, мора добити доминантан положа] у Савезној скупштини, а да остала вијећа долазе фактички у подређен, зависай положај. Ни улога Вијећа комуна, које се предвиЬа нацртом за промјену Устава, не може бити схваћена ако се посматра независно од овакве улоге Вијећа народа и опште друштвене ситуадије. Чини се да би његова интегративна улога била мања од оне која се предвиВа нацртом предлога. Истине се да Вијеће комуна треба да буде израз доградње и извоВења нашег комуналног самоуправног система до врха и да ће та чињеница представљати значајан фактор обједињавања друштва. У томе, несумњиво, има тачности, али треба имати на уму да самоуправљање уошнте, па и комунално, не може бити само по себи неки одлучујући интегративан чинилац, ако при том економски чиниоци оформљују посебне интересе. Тада и самоуправљање постаје форма за изражавање и одбрану тако формираних интереса. Републике у нас постају све више самоуправне друштвено-економске цјелнне, а наша заједница добија врло изражене елементе савеза тих цјелина. Према томе, ако су интереси посебни, ако пронстичу из затворених економија, онда и самоуправне цјелине иступају једне према другими као и сваке друге цјелине са посебним интересима. Због тога не треба прецјењивати интегративни карактер вијећа комуна у овако структуираној Скупштини и овако структуираном друштву. Разумије се, ствар се мијења уколико доВе до економске интеграције, уколико се отворе интегративни процеси, првенствено у то] области. Само, у томе, Вијеће комуна не може имати неку одлучујућу улогу. Оно ће имати секундаран знача], с једне стране, зато што су његове компетенције уже од omix које треба да има Вијеће народа, а с друге стране, зато што у ситуацији вишенационалног карактера наше заједнице и претјеране економске и друштвене затворености у републичке оквире овако конципирано Вијеће народа постаје оно тијело без чије сагласности ниједна важнија одлука не може бити фактички обавезна и ефикасна. Кад се каже да наше садашње стање и савремени тренутак развоја нашег друштва захгијевају овакву структуру Савезне скушптине и овакву улогу Вијећа народа, онда се то може схватити у два смисла. Прво, као израз и потврда већ постојећег степена производне и друштвене затворености и њено легалнзовање и институционализацију, или, пак, тако да постојеће стање захтијева промјену у смислу већег степена привреднОг и друштвеног јединства у условима пуне националне равноправности п