Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

ПРОБЛЕМЫ ЛИЧНОСТИ УЧИНИОЦА Y КРИВИЧНОМ ПРАВУ НДР

for loyal behaviour committed through an irresponsible act the essential offence or crime (Para 5 CC). The socialist society binds each of its members to develop completely his individual capacities and to use them in harmony with the social and personal interests. By stressing this, the differences formed and acquired in the personality of each individual are respected at the same time. Man with all his components is in the focus of the socialist society. Man is judged on the ground of his action, while criminal law particularly insists on irresponsibility of deed and perpetrator. In the study and solutions of criminal responsibility the proposition that can is a supposition of should, but not vice versa, i. e. that should is a supposition of can. A great deal has been said about the causes and conditions of criminality, and the difference between the factors of environment and inclination stated. But the focus of investigations is on the study of individual peculiarities of the perpetrator. A great deal of attention is devoted to the biological handicap of the perpetrator, the complexity and connexion of all the factors in the case of a concrete criminal deed entailing judgement on criminal-legal responsibility of the perpetrator are stressed at the end. The article winds up with a review of the connexion of individual criminal-legal responsibility with the types and measures of criminal sanctions and the procedure of bringing back the perpetrator to the society.

RÉSUMÉ Les problèmes de la personnalité de l’auteur de l’infraction dans le droit criminel de la République Démocratique Allemande Les problèmes de la personnalité de l’auteur de l’infraction en droit criminel sont examinés à la lumière des principes et des solutions du Code penal qui a été adopté en janvier 1968. Dans le Code pénal l’attention a été tout particulièrement concentrée sur la responsabilité pénale individuelle, ainsi que sur l’explication des hypothèses subjectives de cette responsabilité. L essence de la responsabilité individuelle est basée sur l’hypothèse que »l’auteur de I’mfraction en dépit des possibilités données pour un comportement loyal effectue par un acte irresponsable le fait légal de délit ou de crime« (paragraphe 5 du Code pénal). La société socialiste oblige chacun de ses membres de développer à fond ses capacités individuelles et de les utiliser en conformité avec les intérêts sociaux et personnels. Cela est souligné tout en respectant entièrement les différences qui se forment et qui aboutissent à la personnalité de chaque individu. Au centre de la société socialiste se trouve l’homme avec toutes ses composantes. Le jugement sur l’homme est porté dans le fond sur la base de son activité, et le droit criminel tient compte en particulier de l’unité de l’acte et de l’auteur de l’infraction, dans l’examen et dans la recherche d’une solution à la responsabilité pénale se manifeste l’attitude qui est formulée de la manière suivante: »pouvoir est l’hypothèse pour on doit, mais il n’en est pas de même inversement, c’est-à-dire on doit n’est pas l’hypothèse pour pouvoir.