Bilten Bitefa

O "SPASENIMA" EDWARDA BONDA

... Da II је bilo ko. iskvaren lli povredjen komadom "Spaseni"? Da II је odveo u sadističke orgije? Da li izazvao nemire u Celsiju? A gde su onda argumenH u pri = log cenzure? "Ako odobrimo fakve sfvari, deco, ko zna šta će se dogodifi? "Znamo odgovor. NISTA se neče dogoditi,osim što će gledaoci izači Iz pozorišta sa dubljim saosećanjem za patnje svojih bližnjih. Kako je briljantna drama "Spaseni", kako је dobro izdržala ispit vremena. Bond je uspeo da izrazi neizrecivo,nesposobnost njegovih ličnosti da se izraze. Njihova mučaIjivost postiže svoju komunikativnost, a mi gledamo pravo u taj uski, ograničeni i patetični emotibni svet To je poslednji korak i krajnja konzekvenca lingvističke revoiucije na britanskoj sceni: koliko smo odmakli od previše eksplicitnih klišea tu= pih i učtivih šala,dehumanizovcnih glasova gornje klase iz epohe koja nam se da= nas čini sasvim preddiluvijalnom - mada njeni avetinjski ostaci lutaju još danas gle= dalištima Seftsberi avenije. "Spaseni" je duboko moraian komad: scena kamenovanja bebe, koja je i izazvala poviku protiv komada, je jedan od ključnih momenata njegove moralne strukture. Pam je začela dete neodgovorno, bez Ijubavi; zato što ga nije želela, ona se ne brine za bebu; zato što se ne brine za nju, beba nepresfano plače i ide јој na živce, zato što јој ide stalno na živce, ona je kljuka aspirinlma, brinući se više za čoveka za kojim je luda, nego za dete, ona ga ostavlja u kolicima, beba ne odgovara na slučajnu i u prvom trenutku dobronamernu pažnju bande, pošto ne odgovara, oni pokušavaju da izazovu njenu pažnju i postepeno se predaju sve većoj surovosti da bi dete misteriozno bez reakcije naferali da pokaže znakove života. Nema jednostavnije ilustracije kako nedosl'atak odgovornosti i razumevanja, nedotatak inte! ektual ne i moraine inteligencije leži u samom korenu зи= rovosti našeg doba. Esesovcu koji übija Jevrejina nedostaye mašte da predstavi osećanja njegove žrtve, pilot koji baca bombe na civile ne v i d i svoje žrtve i zato se ne muči mislima o njima. Beba u kolicima je odbačena jer ga majka ne shzata kao Ijudsko biće kao što sebe doživljava, dečaci koji ga übijaju, pošto su ga pretvorili u predmet bez svesti, tr e t i r a j u ga kao običan predmet. U svojoj belešci o komadu, Bond naziva svoj komad optimističkim, zbog Lenove vernosti devojci koja ga odbacuje. To je istina: Len je dirljiva ličnost u svojoj tvrdoglavoj odanosti devojci. A opet nisam uopšte übedjen da~je ovo glavna poruka komada "Spaseni" Zašto se komad uopšte zove "Spaseni"? Ko I iksrja vidim jedina neposredna veza deteta sa naslovom nalazi se u sceni kada Pam pokušava da osvoji üblcu - a možda i njegovog übicu, kada se vrača iz zafvora. Len, koji pretpostavl ja da ćo ona bitl došao je sa njom u kafanu gde su zakazali sastanak. Kad je Fred odbacuje sa prezrenjem, Pam je spremna da veruje da је to zbog Lenovog prisustva. Ona viče: "Neko mora da me spase od njega". Ironija naslova prema tome izgleda da jezi u člnjenici da je Pam na kraju izgubila Freda i nastavlja da živi u isto ј kaići sa Lenom i da pored toga Sto je izmedju njih presfao svaki razgovor ona neiz = bežno nastavlja da živi sa njim u svakom smislu te reči. Tako da ona najzad ipak n i j e spasena. Plays and Players,april 1969