Bitef
jean genet
kako tumačiti »sluškinje«
Skriveno je reč koja se prva nameće. Pozorišna Igra dve glumice koje ¡graju slušklnje moraju bit! skrivene,
»Claire« i »Solange« nisu glomazne: one su ostarele, okopnele utopljene u »slatkost« Madam. Nemaju ni provokatlvne grudl ni bedra; mogle bi da predaju veronauku u biio kojoj hrišćanskoj instituciji. Njihov pogled je čist, jer se svako popodne rasterećuju, nasumce, prelivajući jedna prema drugoj svoju mržnju prema Madam. Sto se tiče takozvanih poetičnih »odlomaka«, oni treba da budu prikazani kao svedočanstvo: kao kada pariski taksista pronađe u vožnji metaforu u argou.
Igra otkriva poremeóenu psihologiju. Glumice parališu pokrete, kao da su obe odjednom ukočene ill razbijene. Možda je reditelj trebalo da pronikne u ono što se nalazilo u meni kada sam pisao ovo délo ¡II ono što mi Je toliko nedostajalo izvesna čovečnost, jer se radiio o prlči.
Da li se te dame sluskinje i Madam poigravaju? Kao ja, svakog Jutra, kada se pred ogledalom brijem; ili uveče kada se dosađujem; ili u sumí kada mislim da sam sam, Radi se o priči, to jest, o jednom obliku alegorije koja je ¡mala, možda, kao prvi cilj, kada sam je pisao, da se oslobodi samog sebe, otkrivajući i zabranjujući sebi da otkrijem ko sam. Drugorazredni cilj je bio da stvorim neku vrstu nelagodnosti u gledalistu. .. . Prlču ~ . U isto vreme treba verovati I odbiti da veruješ. Ali da bi se moglo verovati, glumice ne bi trebalo da glume realistički. Svetice ili ne, ove sluskinje su čudovišta; kao i mi sami kada se obremo u snovima. Nesposoban da kažem tačno šta je pozorište, ja znam da kažem šta ono bi trebalo da bude; opis svakodnevnih pokreta, kako ih vidimo spolja. Odlazim u pozorlšte da bih sebe video na sceni onakvog kakvog nisam umeo ili nisam se usuđivao da vidim niti zamislim i, svakako, onakvog kakvog znam da jesam.
Kada se rodilo ovo delo, jedan pozorišni kritičar je zapazio da prave sluškinje ne govore kao »Claire« i »Solange«. Šta on zna o tomel Ja mislim suprotno, da sam Ja sluškinja govorio bih kao one. Pojedinih nodi. Jer sluskinje tako govore pojedinih nodi. Treba ih iznenaditi Ili u njihovoj samoći ili u samoći svakog od nas.
94