Bitef

\ rasprava bezazlenu raspravu, dase vrati na poreklo Ijubavnog ponašanja. otad nije povratila ugled. Patrice Chéreau režira dañas ovo délo. »Koji je od dva pola prvi dao primer nepostojanosti i neverstva и ljubavi?« To je bio predmet rasprave između prosveéenog viadora jedne idealne kraljevine i kneginje Hermiane, njegove ljubavi. Nisu znali da je to od onih pitanja koja nikada ne treba postavljati. Prepirka je neosnovana, każe kneginja, jer bi pitanje nepobitno resilo samo svedočenje onoga koji bi bio prisutan od početka sveta i Ijudskog roda. Аko je stvar и tome neće biti smetnji ! Viador nas, dakle, poziva na neobičnu eksperimentalnu predstavu kojoj će prisustvovati kneginja i njene pratilje. Četvoro mladih oba pola, Eglé i Azor, A dine i Mesrin, stari devetnaest godina, koje su izdvojeni od rodenja, vaspitavani и potpunoj usamljenosti i и savršenom nepoznavanju sveta od strane crnih slugu, Carise i Mesrou, podržavaće u razmaku od nekoliko casova rano doba čovečanstva, prve ljubavi. I evo kako iskustvo postaje nepodnošljivo za naSe otmene voajere. Umesto da otkriju toliko željenu nevinost, oni gledaju kako se pred njihovim ocima grubo ruše utopije prosveéenog čovečanstva. Oni vide prve laži i prve bojazni: iz divljeg i prirodnog stanja rada se pobuna, pritvornost, zlocin protiv samog sebe da bi se, najzad, rascvetao éudan erotizam. Ne preosíaje drugo negó da se oteraju izopačena deca i prepuste sama sebi Mazda će na moralne aspiracije viadora odgovoriti poslednji par mladih, Dina i Melis, übaéen u igru и poslednji cas? Posle ove erne price pisać, koji se zvao Marivaux i koji nije bio vise miad, prestao je postepeno da piSe i opasao se zidom éutnje. vampirizam JL ne maze ziveti.

Ne vidim и tome ničeg '■ dopadljivog, Nikakav » marivodaž «. Zadivljeni narcizam ustupa mesto mržnji o nog drugog. Uvrede se b acajú u lice. Ova crna priča opisuje bunilo vampirizma. U njoj se mogu videti dve devojke, f suparnice, kako se uzajamno ШШШЁЁЁЁШЁЁЁШ w guíe. »Rasprava« obraduje V skrivene pojare, neuobičajene A u teatru. Dotiču se intimni А/ slojevi ljubavnih odnosa«. »Tajni filozof ski putevi ne saćinjavaju jednu predstavu. Igru vodi Marivauxov jezik, Konkretan, ispošćen, brz, s malo reči saopštava bitno. Glumci su olkrili da iz njega vrcaju varnice«. (Patrice Chéreau)

If 'S 9 . Au coeur du XVIIIème / /S S Ç *ШЛ SS "r S} siècle, un couple de S Щ/Ш/ ÉPC Ш/ k 3 Üs WW Ш/ t' souverains éclairés "*■ régnant sur un état idéal décide, pour clore une dispute anodine, de remonter aux sources du comportement amoureux. Ils se donnent le spectacle d’une expérience menée avec quatre sujets des deux sexes séquestrés à cette seule fin depuis le plus jeune âge, élevés chacun dans l’isolement par deux serviteurs noirs ... Le soir de la première au Théâtre Français (19 octobre 1744) »Le Dispute « est sifflée. Elle ne s’en releva pas. Patrice Chéreau la met en scène aujourd’hui. »Lequel des deux sexes a donné le premier l’exemple de l’inconstance et de l’infidélité en amour?« Tel est le sujet de la dispute qui opposa un jour le Prince éalairé d’un royaume idéal et la princesse Hermiane, son amante. Ils ne savaient pas que cette question était de celles qu’il ne fallait jamais poser. Vaine controverse, dit la princesse, car seul pourrait trancher la question sans réplique le témoignage de qui aurait assisté au commencement du monde et de l’humanité. Qu’à cela ne tienne! Le prince, alors, nous convie à un étrange spectacle expérimental auquel assisteront la princesse et ses compagnes. Quatre adolescents des deux sexes, Eglé et Azor, A dine et Mesrin, âgés de 19 ans, séquestrés depuis leur naissance,