Bitef

CLOTHES OF HIGH QUALITY 16. SETTLING OF ACCOUNTS 17. MEDEA'S DANCE 18. AN URGENT CALL 19. AND THOSE WHO ARE NEITHER MEDEA NOR JASON AND ARE MEDEA AND ARE JASON? 20. MEETING V - CHORUS OF THOSE WITH PATIENCE AND UNDERSTANDING AND LIKE CLEANLINESS AND ORDER 21. IN A EUROPEAN BEAUTY PARLOUR 22. MEDEA'S LAST SONG 23. UNIFICATION!

Grčka tragedija - bez reči „Mit nije identičan ni sa jednom od svojih poruka, ima svoju „nepromenIjivu struktura“, nezavisnu od poruké. Mit se ne može shvatiti jedino kroz jezičku analizu poruké, ne da se interpretirati na nivou fonema, morfema ili čak viših semantičkih jedinica. Nekako kao da je van njih. ili čak iznad njih. Baš kao što je tragedija izvan ili iznad dijaloga. „Grčka tragedija bez reči“ - ispravno piše Kito kad bi takva stvar bila, ipak bi bila tragična, „značenje“ je utkano u samo struktura. „Mitovi imaju svoja dva vremena: istorijsko i metaistorijsko, vreme u kome su nastali i svoju važnost van vremena. Razumljivi su u prevodu s jednog jezika na drugi jezik. iz jedne civilizacije u drugu civilizaciju, iz jednog religijskog sistema u drugi religijski sistem. Tragična situacija takodc ima dva vremena: svoje istorijsko vreme i svoju univerzalnu važnost.“ □ Jedenje bogova, Jan Kot. Noht. Beograd 1974.

Mit o Medeji Medeja - po mitu, čarobnica, kči Ajctas iz Kolhidc. Zaljubila se u Jasona koji brodom Argo dode u Kolhidu po zlatno rano. Ajct nijc bio spreman da preda zlatno runo ali obeča da če ga dati ako Jason uspe da poorc njivu sa dva bika bronzanih nogu iz čijih je nozdrva sukljao plamen, da poseje zubc zmaja, a posle toga da pobije džinovc koji budu izrasli iz tih zuba. Tu Medeja pomože Jasonu, dade mu ncku mast koja če ga stiliti od vatre što je bikovi bljuju i od udaraca džinova. Ona mu takodc reče kako da baci kamen medu džinovc kad sc pojave iz zemlje, jer če onda džinovi pomisliti da je neko od njih bacio kamen, te če se medusobpo pobiti. Medeja u strahu pobeže na ladu Argo a Jason se zakle da če se njomc oženiti. Medeja svojim madijama uspava zmaja koji je čuvao runo. Jason uze runo i zaplovi ka

Grčkoj. Uz put ih je gonio Apsirta, Medejin brat. ali ga ona na prevara nagovori da se sastane sa njom na suvom gde ga Jason übi. Deset godina su Medeja i Jason živeli srečno a onda Jason požele da se oženi Kreontovom čerkom Glaukom. Medeja, umori čudotvornom haljinom Glauku a zatim pobi decu koju je sa Jasenom izrodila. □ Grčka i rimska mitologija. Sabina Osvalt, Vuk Karadžič -Larousse, Beg 1980.

Medeja naš savremenik U vreme peloponeških ratova Euripid je pisao Mcdeju. U vreme ncizvesnog i zanimljivog vremena Anuj i Miler pisali su Mcdeju. Nepredvidivo, neizvesno i vrlo promenljivo, jednorn rečju. zanimljivo vreme je i Gcncu omogučilo da napiše Mcdeju. Vreme u kome danas probamo, gradimo i sačinjavamo i igramo Medeju

može se lakodé nazvati zanimljivim. Zanimljivo vreme? Ovaj pojam Alber Kami pokušavad da objasni primerom jednog istočnjačkog mudraca. Mudrac je u svojim svakodnevnim molitvama tražio od boga da ga poštedi života u zanimljivom vremenu. Za razliku od mudraca Kami jedino u zanimljivom vremenu vidi nadu za rodenje i ostvarenje tragičnog kvaliteta - saznanja putem patnje to pa thei mathos. Po čemu je Medeja naš savremenik? Po količini boia, patnje, neizvesnosti u kojoj se kreče i koju sama inicira svakim svojim postupkom. Po svom pokušaju da zadobije slobodu, a pritom tragajuči za nužnošču. po protivurečnosti svesti o svojoj dvosmislenosti? Po svom novonastalom oslobadanju i novostečenoj slobodi i po svom stupanju u „novi“ „drugačiji“ svet koji predstavlja nastavak protivurečja. Vreme peloponeških ratova uvek je vreme najdublje patnje. Vreme najdublje patnje je i vreme najdubljeg zapitanja. □ Ivana Vujič

Medea, our Contemporary Medea was written by Euripides during the Peloponnesian Wars. Medea was written by Anouilh and Miller at a precarious and interesting time. Time that was, unpredictable, precarious and moody, i. e. an interesting time, made it also possible for Göncz to write Medea. The time when we arc rehearsing, building, creating and playing Medea can also be called an interesting time. An interesting time? Albert Camus sets out to explain the idea quoting the example of an Oriental sage; in his daily prayers the sage asked his Lord to relieve him of life at an interesting time. Unlike this sage. Gamut perceives the interesting time as the only hope for the emergence and realisation of the tragic quality - cognition through suffering: to paihei mathos. In what terms is Medea our contemporary? In terms of the amount of pain, suffering, prccariousncss surrounding her and incited by her every move? Or her endeavour to win freedom while