Bitef
priroda protiv grada, meditacija protiv energije - haiku proističe iz jednostavnosti, ■
SLOVENAČKA NOVA ENERGIJA Umesto predstava iz Slovenije koje smo nekada voleli i sanjali, ove godine, posredstvom Vuka Cosida, na Bitet dolaze video-zapisi iz zvanične selekcije tredeg ljubljanskog Video Film Dance festivala. Sa svešdu da su pristigle trake samosvojna i celovita ostvarenja kojima je teatarski cin tek povod, dopustidete mali lament nad propustenim znanjem o celoj jednoj brojnoj generaciji mladih slovenadkih autora koji su se u meduvremenu pojavili, U Sloveniji devedesetih desilo se nešto slidno onome u Belgiji osamdesetih, Radikalne teatarske bundžije nisu još ni stigle dovoljno da ostoré, a ved su na sceni bili »neki növi klinci« da, bilo manifestima, bilo teatarskim dinom, negiraju njihovu poétika Dragan Živadinov, Tornáz Pandur i Vito Tauter, kao tri potpuno suprotna lica istog teatarskog protesta protiv uditelja, tada tek na pragu sredovedja (poput Dušana Jovanovida, Ljubise Ristida, Damira Ziatara Freya), imali su tek po dve-tri predstave za sobom kada su se pojavile reakcije jos mladih autora, poniklih upravo u njihovim redovima, Nova-pobuna protiv pobune bile su predstave Vlade Repnika, Matjaža Farida, Emila Hrvatina. Ved u naredne dve-tri godine, i na isti nádin, i za njima se vukgo rep koji su predvodili Matjaž Pograjc, Tomaž Štrucl, Marko Peljhan, i sve ta ko, poput lavine, Specifidnost slovenadke kulturne sredine je da svi ti autori i pobunjenici svih vrsta, generacija i stilovaOive i rade zajedno, i medusobno se pomažu kad je potrebno, u istom vremenu i na istom, objektivno malom prostoru, Zajednidka karakteristika tih novih, mladih autora, kojima upravo ovog trenutka zasigurno ved neka nova deçà »rade iza leda«, gotovo je neuhvatljiva, Pišudi o trupi »Betontanc« Matjaža Pograjca, Emil Hrvatin, podjednako dobar i kao teoretidar, nalazi da je jezik ove trupe »nastao iz MTV spotova (montaža scena), crtanih filmova (humor, infantiiizam i brutalnost), sporta
(izvođači moraju biti ötlete) i kompjutera (preciznost u tajmingu i Struktur!)«, kao i da oni, »iako ne mare za dramsku literatura veruju u aristotelovsku dramaturgijai Ponešto, Ili gotovo sve, od pobrojanih detalja važi za najvedi broj projekata novih pobunjenika, No, dini se da ta zajednička cita ne može biti ništa drugo, i ništa bolje, do podnaslov ovogodišnjeg Bitefa - nova energija, Pitanje je samo koliko de malo plastično tehničko pomagalo modi daleko da je dobaci,
■ Dubravka Knežević
TREĆA GENERACIJA Noviju istoriju siovenadkocj teatro (posle 1920.) mogli bismo podeliti u tri sira periodo i tri osnovne generacijske skupine, Prvi period, period evropeizacije slovenačkog teatro, sve do pojave »Odra 57«, oblikovale su predratne i poratne generacije dramatičara, dramaturgo, prevodilaca, reditelja, izvođača i drugih teatarskih radnika. Sa pojavom »Odra 57«, te kasnije »Gleja«, »Pekarne« i »Slovenskog mladinskog gledališča«, na scenu je stupila druga generacija koju povezuje tendencija ka angažovanom i u najradikanijim ishodimapolitičkom teatru, Treći period i generaciju koja se formira upravo sada, možemo zasad, radno nazvati - autorski teatar, Sva tri oblika, principa i znanja koji su se sukcesivno razvijali, i jós se uvek razvijaju u nasem vremenu i generaciji, koegzistiraju u istoj istorijskoj i društvenoj sredini kao vitalni i aktuelni postupci teatro sadašnjosti. Pojam koji povezuje teatar trece generacije sa angažovanog-političkim teatrom druge je koncept (~,] Procès prelaska od literarnog u konceptualni teatar se u delu teće generacije iskazuje kao zavisan postupak komé je cilj da oslobodi scenu i uspostavi uslove za njoj inherentnu sintaksu, Zato se ved u prvoj fazi sa scene izbccuje ono što njom dominira - istorijskopolitički kontekst i s njim u vezi literarni iskaz, Zamena postupka reprezentacije (rekonstrukcija