Bitef

bukom biti bačen Vavilon grad veliki, i neče se vise náci; 23. Pera će biti laka kao pero. Zuč će biti gorka kao žuč. Kreč će biti bijel kao kreč. Maslac će biti mek kao maslac. Misii če biti brze kao misao. Diaka če biti tanka kao diaka. Smrt ée biti dosadna kao smrt. Mrtvi ée biti blijedi kao mrtvac. Umiruéim ée biti na smrt lose. Gavran ée biti crn kao gavran. Daska ée biti ravna kao daska. Koža ée biti tanka kao koža. Prst ée biti prst debeo. Niti ée biti sjajne kao niti. Kamen ée biti tvrd kao kamen. Svaki ée dan biti kao i svaki drugi. 24. I glas gudaéa i pjevaéa i sviraéa i trubaéa neée se vise cuti u tebi; i nikakav majstor ni od kakva zanata neée se više naéi u tebi, i huka kamenja vodeniénoga neée se cuti u telei; 25. Novotni; Dakle, Pokorni, dakle, Povolni, gotovo je s torn našom večnom nekadašnjom zemljom. 26. I vidjelo žiška neée više svijetliti u tebi, i glas ženika i nevjeste neée više biti čuven u tebi; jer trgovci tvoji bijahu boljari zemaljski; 27. Građanin ne trpi u svojoj kuči ništa nerazumljivo. 28. I bi uhvaćena zvijer, i s njom lažni prorok koji učini pred njom znake kojima prevari one koji primiše žig zvijerin i koji se poklanjaju ikoni njezinoj; živi biše bačeni oboje u jezero ognjeno, koje gori sumporom. 29. A šta ako se stvarnost pred našim očima rasplinula? Ne u ništavilo, nego nešto stvarnije od stvarnoga (što bi bio trijumf simulakruma)? Ako nas je moderni univerzum komunikacije, hiperkomunikacije, porinuo, ne u besmisao, nego u nekakvo ogromno zasićenje smisla, trošeći

samoga sebe od sopstvenog uspeha - bez igre, bez tajne, bez odstojanja? Ako je svaka reklama apologija, ne nekog proizvoda, nego baš reklame? Ako informacija vise ne upuéuje na neki dogadaj, nego na promovisanje same informacije kao događaja? Ako Istorija nije više ništa drugo do sečanje bez prošlosti, sećanje akumulativno i trenutno? (...) Ako je politika jedan sve zastareliji sud koji smenjuje vrtoglavica terorizma, opšterašireno uzimanje talaca, to će reči sami lik nemoguče razmene. Ako sva ta promena ne potiče, kao što neki veruju, od manipulacije subjektima i mnenjima, nego iz logike bez subjekta, gde se mnenje rasplinjava u opčinjenosti? (...) Ako zavođenje smenjuje želju i ljubav, to jest kao i tu kraljevstvo objekta, smenjuje kraljevstvo subjekta? Ako odjednom strategija zameni psihologiju? Ako se vise ne radi o tome da se istina suprotstavi iluziji, nego da se sveopšta iluzija opaža kao istinitija od istine? Ako nam nema nikakvog drugog mogučeg ponašanja ősim, ironijom, da se uéimo nestajanju? Ako više ne postoje prelomi, spojevi koji propuštaju, i pukotine, nego jedna jedina puna i neprekinuta površina, bez dubine, sasvim glatka? I ako sve to niti izaziva oduševljenje, niti potištenost, nego je naprosto fatalno? 30. Satire kője cenzor shvaéa s pravom bivaju zabranjene.

Fragment!: 1,3, 5,7, 8, 10, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 22 i 26 Otkrovenje Jovanovo, gl. 18, 2. Valter Benjamin, Istorijsko filozofske teze in: Eseji, Nolit, Beograd, 1974, prev. M. Tabaković 4. Paul Klee, Dnevnici in: Subjektivnost i nasilje, Zoran Đinđić, lIC SSO, Beograd, 1982, prev: Z.Đ. 6, Stanislav Vinaver, Evropska noć in: Evropska noć i druge pesme SKZ, Beograd, 1973. 9 i 30. Karl Kraus in: Velika enciklopedija aforizama, Prosvjeta, Zagreb, 1978. 11. Slobodan Blagojevié, Srednje vrijeme raspadanja, Delo 5-8, Beograd, 1992. 13. Ezra Paund, Hju Selvin Moberli, in Pesme, prev. M. Danojlić, BIGZ, Beograd, 1975. 19. Nick Cave, Gluha Evropa, in King Ink, prep. Denis Romac, SKC Niš, 1990, 21 i 23. Peter Handke, Proročanstvo, in Tetovirani život, Peter Sloterdijk, prev. M. Soklié, Decije novine, G. Milanovac, 1991. 25. Karl Kraus/Nenađ Prokić, Poslednji dani čovečanstva, rukopis 27. K. Kraus in: Pro domo et mundo, Odjek? , Sarajevo, 198?. 28. Otk, Jov., Sveto pismo, Beograd, 1955. 29. Zan Bodrijar, Zašto teorija, in: Drugo od istoga, prev. Aleksandar Mancié Milić, Lapis, Beograd, 1993. ■