Bitef

POJACANA SVEST 0 SAVREMENOSTI ...Uklapaju II se komadl Blljane Srbljanovlć u korpus novije srpske drame, kojl počlnje Nebeskim odredom Aleksandra Obradovlća I Đorđa Lebovlća, a završava se Metastabilnim Gratom Nenada Proklća? Potvrdan odgovor ne oslobađa nas dužnostl da utvrdlmo šta njene drame spaja s komadlma plsaca kojl su joj prethodlll. Osnovna podudarnost Je u tome ito I Blljana Srbljanovlć, kao I njenl prethodnlcl, stvara pod Jaklm, lako veoma udaljenlm utlcajem KamlJa I Sartra, all I u saglasnostl s onlm što Je donela drama apsurda. osoblto Jonesko I autorl kojl se s njlm mogu povezatl. Ona Je srodna prvlma zato ito plše žlve, polemlčke komade, s Izraženom Idejnom, polltlčkom tendencljom, u člje Je sredlite postavljeno pltanje čovekove slobode, prl čemu se drama shvata kao krltlčko porlcanje društvenlh konvenclja, radlkalan prekld s njlma. S druglma Je povezuje to ito Je sllka stvarnostl u njenlm komadlma temeljno preobllkovana I korenlto Iskrlvljena, ito se svakodnevlca rastvara u grotescl da bl se pokazalo kollko Je egzlstenclja apsurdna, pogotovo u totalltamom druitvu koje Blljana Srbljanovlć posmatra. All, nl novlne koje ona uvodl u srpsku dramsku knjlževnost nlsu nl male nl beznadajne. Jedna od njlh Je Izrazlta sklonost prema alegorljl u kojoj I pojedlnostl u prlčl, I ona u cellnl, Imaju preneseno, dublnsko značenje, upućuju na ono o čemu se I ne govorl ill ito se Jedva ovlaino saopitava, gde pojavni svet Indlrektno ukazuje na Idejnl I vezan Je s njlm tek "konvencljom I Ideoloikom flksacljom". Zatlm, ona u srpsku dramu uvodl sveže, Iz sredlita aktuelnog žlvota uzete teme, I bar za nas novu dramsku tehnlku ito Joj pomaže da Izrazl nepodnoiljlvu I pslholoiku I socljalnu napetost u kojoj žlvlmo posle sloma čltavog naieg druitva, u krajnjoj llnljl, kako Je već rečeno, da IspolJl pojačanu svest o savremenostl. I te teme, I tl tehnlčkl postupcl su doslednlje nego Ikad do sada kod nas na tragu drame apsurda; osoblto u Porodičnim pričama, all I u Padu, ona upotrebljava kompozlclju koja sledl loglku koimarnog sna, prlkazuje žlvot u kojem Je Istaknuta uloga slučaja, ito podrazumeva povećano korlićenje JukstapozlclJa, fragmentlzovanje radnje, odredlvanje čoveka onlm ito Je u njemu nepoznato I neodredljlvo, Iraclonalno I nagonsko. U suitlnl, njene drame se obraćaju gledaoclma s gradskim senzlbllltetom, s koiebljlvlm I promenljlvlm Identltetom, kojl su I frlvolnl I frustrlranl, I apatlćnl I clnlčnl, a naročlto deprlmlranl I bespomoćnl. Istraje II na tom putu, Izgradl II na tlm premlsama zaokružen, preclzno deflnlsan dramskl model, Blljana Srbljanovlć će u budućnostl Imatl ključno mesto u naiem pozorlitu. Vladimir Stamenković, pogovor knjige Pad, Biljane Srbljanović, Otkrovenje, Beograd, 2000.

POMALO SUBJEKTIVNO SVEDOČANSTVO FENOMEN SRBLJANOVIĆ Od Joaklma Vujlća do Blljane Srbljanović nlje bilo srpskog dramskog plsca člje drama se prlkazuju u trldesetak teatara sveta. Pozorlšna Evropa morale Je da učl da praviino izgovara Ime Blljane Srbijanovlć. A nlje Im bilo nlmalo lake. Dok dodu do prvog samoglasnlka njenog prezlmena moraju da Izgovore pet suglasnlka (kod njlh r nlkada nlje samoglasnlk, kao kod nas), Francuzlma Je najteže, onl nemaju nl IJ nl 6. Vellka Evropa od Severa do Juga, I od Zapada do Istoka pre se odlučlla da prlkazuje njene drame, nego ito je savtadala da Joj korektno Izgovori Ime I prezlme. I danas je prepoznaju na ullcl ilrom Itallje, Jer Je za vreme NATO bombardovanja Iz dana u dan plsala kolumnu sa njenom fotografljom u uglednom mllanskom llstu “La Reppublica". A znaju I za njeno oitro pero. Oštra Je I u svakodnevnom ponašanju. Kakva god blla čast za svakog dramatlčara šlrom zemaljske kugle (bez obzira na godlne) da Jo) Thomas Osterermeler, zvezda nemačkog redltetjskog pejzaža, poručl novu dramu, Blljane mu prošlog I eta u Taormlnl nlje tolerlsala što je zakasnlo na sastanak. "Pa blo sam tu u obllžnjem kaflću. Vldl se sa mesta gde smo se dogovorlll da se vldlmo." °Ne pada ml nl na pamet date lovlm po kafanama Slcllljer, odbruslla je Blljana. I drama je planlrana za repertoaru za 2001. godlnu njegovog Schaubuhne am Lehnfner Platz sa premljerom June meseca u Beču na tamošnjem medunarodnom festlvalu. Najnovlja drama Supermarket naplsana za Thomasa Ostermelera nlje nlmalo nežnlja prema Zapadu nego ito je prema nama I naioj Istorljl u Padu. Bez zazora naplsala Je dramu u kojoj hlpokrlzlja savremenlh glmnazljsklh profesora nlje nlita manja nego kako Ih Je Vedeklnd prlkazao 1891. godlne. Samo što Je 110 godlna posle Blljana Joi oitrlja I Još otvorenlja. Vedeklnd Je prlkazao seksualnu represlju krajem prošlog veka sa slutnjom frojdlstlčklh otkrlća da Je ta represlja od strane profesora zapravo njlhov potlsnutl seksualnl nagon. U to] svojoj najnovljoj draml ”sapunskoJ operi" Blljana otvoreno govorl o frustracljama Istočnlh Nemaca zbog neuzvraćene IJubavl, njlhovog razočaranja u Zapad, sve do perverznlh zloupotreba učenlka. Kod Blljane Srbljanovlć to Je metafora svekollkog llcemerja današnjeg gradanskog društva. Jovan Ćirilov "Profit", 2000.