Bitef
SIMPOZIJUM
KONCEPT I PROGRAM SIMPOZIJUMA Trajanje: dva dana (26. i 27. septembar 2004) Raspored po datumima: 26. septembar, sesija 10 - 15h (sa dve diskusije) 27. septembar, sesija 10 - 14h (sa dve diskusije) i studentska sesija 15 do 18h (sa dve diskusije) Prostor: Bitef art cafe Urednici: Miško Suvaković i Ana Vujanović Moderatorke: Bojana Cvejić i Ana Vujanović, Maja Pelević (studentska sesija) Spisak učesnika (po abecednom redu): Sigrid Behrens, dramski pisac, Flamburg, Nemačka: Bojana Cvejić, muzikološkinja, Beograd, SCG; Jovan Ćirilov, teatrolog, Beograd, SCG: dr Aieksandra Jovićević, teatroioškinja, Beograd, SCG; Vladimir Kopicl, teoretičar književnosti, Novi Sad, SCG; dr Bojana Kunst, filozofkinja i estetičarka, Ljubljana, Slovenija; mag Jelena Novak, muzikološkinja, teoretičarka umetnosti, Beograd, SCG; mag Äsen Terziev, teatrolog, Sofija, Bugarska; dr Miško Šuvaković, teoretičar umetnosti i estetičar, Beograd, SCG; Igor Štromajer, intimni mobilni komunikator i netumetnik, Ljubljana, Slovenija; dr Ana Vujanović, teatrološkinja, teoretičarka kulture, Beograd, SCG Studentska sesija; Đorđe Bajić, teorija umetnosti i medija, Beograd, SCG; Jan Phillip Gloger, primenjena nauka o teatru, Gisen, Nemačka; Rastko Jakovljević, etnomuzikologija, Beograd, SCG; Ivana Neimarević, istorija umetnosti i muzikologija, Beograd, SCG; Maja Pelević, dramaturgija, Beograd, SCG; Marta Popivoda, filmska i TV režija, Beograd, SCG; Ivana Vesić, muzikologija, Beograd, SCG; Andrej Vučenović, teatrologija i filozofija, Zagreb, Hrvatska. Programska koncepcija Simpozijum X... i drugs stasti problemski - a ne tematski - referira na podnaslov 38. BITEF-a Čehov... i drugs strasti, te je stoga koncipiran u vezi s problemom: odnosi konceptualnog i čulnog u savremenim izvođačkim umetnostima. Ti odnosi su - u teatru, drami, baletu, plesu, operi, muzici i performans artu - tokom XX veka nebrojeno puta revidirani i postavljani iznova. U određenim društveno-političko-kulturalnim kontekstima, izvođačkim umetničkitakoncepcijama i istorijskim periodima konceptualno je dominiralo ili težilo da isključi čulno, u nekim drugima bilo je
obratno: u nekima su oni postavljeni kao suprotnosti, kao nesamerljive ekstremne tačke mogućnosti izvedbe, u drugima se pokušalo dostizanje njihove sinteze; u nekima su granice među njima postavljane oštro i jasno, u drugima se brišu gotovo do neprepoznatljivostL Zato ćemo ovim simpozijumom pokušati - u savremenom trerrtku kulture, izvođačkih umetnosti i njihovih teorija - da identifikujemo mdeksiramo gustu, napetu i kompleksnu mapu njihovih dominantnih. mogućnih, projektovanih i/ili nemogućnih odnosa. Težište simpozijui ta je, pre svega, na savremenoj internacionalnoj i regionalnoj sceni iz 'ođačkih umetnosti i njenim teorijskim probiematikama i umetničkim pra 'sama, ali će se odnosi konceptualnog i čulnog razmatrati i u istorijsk. : perspektivi, ali sa aktuelnih teorijsko-umetničkih tački gledišta, a zaim i kao specifično povezani sa određenim društvenim i kulturalr/m mikrokontekstima. Koncepcijom simpozijuma i, naročito, izborom učesnika, pokušaćemo pri tom da uzdrmamo i samu jasnu i očekivanu opoziciju konceptualno - čulno, istražujući i nudeći kao alternativu - "treći put", put na kojem su jasno i!i bledo, sigurno ili nesigurno, ucrtani bro jni meduodnosi pojmova konceptualnog, intelektualnog, apstraktnog, diskurzivnog, tekstualnog... i čulnog, telesnog, erotskog, senzibilnog, intimnog... u savremenoj izvedbi i savremenom shvatanju izvedbe. Zbog toga je, u nasiovu simpozijuma (X... i drugs strasti) termin konceptualno (na koji referira i Čehovljevo prezime u podnaslovu ovogodišnjeg BITEF-a) zamenjen matematiSkom oznakom za nepoznato/u "X", a što je, ujedno, i Deridina (Jacques Derrida) oznaka za intertekstuainost, tekstualno križanje (ksi), Drugi deo naslova (.../ drugs strasti) naročito je problematičan, jer u toj vezi sugeriše da bi i to apstraktno, intelektualno, konceptualno "X" moglo biti još jedan od oblika čulnosti, telesnosti. senzualnosti i senzibilnosti (kao "strasti") a ne njena očekivana suprotnost. Kao I za prošlogodišnji BITEF-ov simpozijum (“'Budućnost pozorišta je u filozofiji' /Brecht/. Da ili NE?"), i sada su planirani i pozvani učesnici iz Jugoistočne Evrope čiji rad poznajemo I smatramo ga relevantnim i/ili karakterističnim za određeni društveni, umetnički i teorijski okvir. Ovim, polu-namernim a polu-nužmm, ograničenjem koristimo se da nastavimo pokušaj identifikacije, beleženja i ponude jednog specifičnog (teorijskog) diskursa izvođačkih umetnosti, koji se poslednjih godina razvija u kontekstu tranzicijske, postkomunističke Istočne Evrope. Ana Vujanović i Miško Šuvaković Beograd, avgust 2004.