Bitef

Sava Centar 15. September 2009. u 20h Trajanje: 1h 10' Susret sa stvaraocima 15.09. posle predstave

SUTRA: OBLIKOVANJE PROSTORA Taj susret bi se mogao nazvati sudbinom. Larbi, čija je detinja opčinjenost kung-fuom prerasla u poštovanje i zanimanjeza šaolinsku školu šan budizma, dugoje, naime, sanjao da radi sa monasima škole i istraži osnovna načela šan budizma: uzajamnu povezanost tela i duše, život u potpunom skladu sa okruženjem. "Kao igrača i koreografa inspirisalo me je njihovo shvatanje pokreta, njihovo potpuno poistovedvanje sa životom око sebe, ta zapanjujuća sposobnost da se osvoji suština tigra, ždrala ili zmije, da se energija preobrazi iz hladne u toplu, jin u jang." Za divno čudo, i hram je želeo da izmesti kung fu iz njegovog pravog konteksta i srž njegove filozofije istakne pred vise pristalica (...) I stoga, kad je u maju 2007. japanski impresario Hisaši Itoh upoznao starije monahe sa belgijsko-marokanskim koreografom i njegovim ostvarenjima - signaturom podešenom pluralizmom, posmatranjem ljudske rase netremice i sjajnim tehničkim majstorstvom, rodilo se osećanje prepoznavanja, zajedničkih imenitelja i mogućnosti, U oktobru 2007. godine vajar Antoni Gormli (Antony Gormley), Larbijev partner u projektu zero degrees, kao i mladi poljski kompozitor Šimon Bžuska (Szymon Brzoska) dobijaju od Larbija poziv da rukovode vizuelnim dizajnom, odnosno originalnom muzikom za predstojeću predstavu. Gormli predlaže kutije veličinečoveka kaojedini predeo. On donosi jedan model napravljen po meri i Larbi počinje da improvizuje; ulazi u kutiju i izlazi iz nje, hoda po njenim ivicama, nestaje i pojavljuje se, nosi je kao kornjadn oklop, pentra se na nju kao na drvo... kutija postaje sve što mu padne na pamet: krevet, mrtvački sanduk,jastuk ili velika vrata. Svemir se odmotava, prostor neprestano menja oblik i funkciju. Interesovanje Antonija Gormlija za budizam datira od njegovih studentskih dana kad je tri godine proveo na Istoku i Indiji i tamo, u raznim manastirima proučavao meditaciju. Po njemu, kutije odražavaju dijalektiku slobode i sputanosti koja je u središtu budističke ideje oslobođenja: telo je kuća uma, telu je kuća arhitektonski prostor koji Gormli smatra drugim telom. Stoga bi telo u odnosu na kutiju moglo da postane ekvivalent misli u umu ili obratno, u odnosu na prazan um pošto ga je stanar napustio. Taoistički i konfučijanski ideali individualne korisnosti za kolektiv nalaze svoj put u izreci;"Kao cigla koja je veća od ruke, ali je ruka može držati"- te kutije, iako veće od tela, telo može da upotrebi da napravi razne stvari. Reference iz sistema verovanja ponovo izranjanju najpre u nazivu. Sutra, od sutta na paliju, koristi se da označi bilo koju od propovedi ili pisanih Budinih pripovesti. Ona nailazi na odjek u Larbiju, koji uporno traži dublju moralnost u gotovo celokupnom svom delu koje često sekcira religiozne arhetipove u ostvarenjima kao što je skorašnji Myth.

35

SUTRA