Bitef

22. September, 17 hi2o h Bitef teatar Trajanje: 1 h, bez pauze

Spomenik G je jedna od kultnih predstava slovenačkog neoavangardnog pozorišta. Pretna komadu Bojana Štiha, predstava u režiji Dušana Jovanovića znači prekretnicu u razumevanju pozorišnog jezika. Veno Täufer, pesniki pozorišni kritičar, kaže da je predstava "iskustvo totalnog pozorišta". U njoj se"sloj ritmičkog zvuka stapa sa izražajnošću pokreta,glumičinim glasom i grlenim artikulisanim zvukom. Prvi put u slovenačkom pozorištu predstava je urađena na način koji duboko negira tekst kao književno delo i ponovo ga stvara, kao pozorište" napisao je u svom prikazu. Dodao da je "glumački tvorac rediteljske pozorišne vizije bila Jožica Avbelj". U obrazloženju nagrade Borštnikov prsten, stručni žiri je napisao: "Rediteljsko ostvarenje totalnog pozorišta zasnivano je na oslobađenju čitavog izražajnog potencijala glumca. Ono je slovenačkom pozorištu donelo glumicu koja govori svojim telom, uz ritmično drhtanje i talasanje oslobođene i umetnički oblikovane izražajnosti Ijudskog psihofizičkog bića, Taj jezik je bio scenski svež i moćan." Za tu ulogu Jožica Avbelj je nagrađena na Sarajevskm festivalu malih i eksperimentalnih pozorišta i dobila svoju prvu Borštnikovu diplomu i nagradu. Ona se svojim jedinstvenim izražajnim stilom uverljivo potvrdila kao savremena glumica: njena gluma uvekje intenzivna, utemeljena u razumnoj vezi jezika, pokreta i glasova; ona osećajno skicira dirljivu krhkost i ranjivost likova koje predstavlja i boji ih čulnošću. Posie uspešne rekonstrukcije kultne predstave Pupilija, papa Pupilo pa Pupilčki (specijalna nagrada Bitefa, međunarodna gostovanja u Beču, Briselu, Bukureštu i Čedadu), о kojoj se mnogo pričalo, Janez Janša je rekonstruisao i Spomenik G, ali na potpuno drugačiji način. Dušan Jovanović ponovo stavlja na scenu originalnu predstavu sa Jožicom Avbelj, a u isto vreme se rekonstrukcija u režiji Janeza Janše takođeodvija na pozornici, sa plesačicom mlađe generacijeTejom Rebom. MonumentG is one of the cult performances of Slovenian neo-avantgarde theatre. Based on a play by Bojan Štih, it was directed by Dušan Jovanović and represents a break in the understanding of theatre language. Veno Täufer, poet and theatre critic, characterised the performance as "an experience of total theatre" In it, the "rhythmical sound layer blends with the expressiveness of movement, the actress's voice and guttu rally articulated sound. For the first time in Slovenian theatre, a performance was staged that in a radical way negated the text as literature and again created it as theatre," he wrote in a review, adding that "the acting author of the director's theatre vision was Joiica Avbelj" in the explanation of the Borštnik Ring Award conferred upon Jožica Avbelj in 2001, the expert jury wrote: "The director's creation of total theatre was based on releasing the actor's entire expressive potential. It gave Slovenian theatre an actress who spoke out with her body, with a rhythmic trembling and undulating of a liberated and artistically moulded expressiveness of a human being as a psychophysical being. This language was theatrically fresh, powerful." With it, Jožica Avbelj won an award at the Sarajevo Festival of Small and Experimental Stage and her first Borštnik diploma and award. She confidently established herself as a contemporary actress with her unique expressive style: her acting is always intense, founded in a sensible connection of language, movement and voices, it sensitively delineates a moving fragility and vulnerability of the portrayed characters, colouring them with sensuousness. After his successful and talked-about reconstruction of the cult performance Pupilija, papa Pupilo pa Pupilčki (special award at the Bitef festival in Belgrade, international appearances also in Vienna,

111