Bitef

Jugoslovensko dramsko pozorište, scena „Ljuba Tadic" 17. September, 20 h Tranje: 2 h, bez pauze

JAN LAUWERS О KUĆI JELENA Sva umetnost se u stvari bavi čovekom i ljudskom prirodom, a dobra umetnost uvekje autoportret posmatrača. „Čovek vidi ono što je naučio."U dobrom pozorištu dešava se ono što ne može da se desi na videu, filmu ili u likovnom delu. Kao medij, pozorište ima najneposredniju vezu sa "ljudskom prirodorrTjer u njemu i g raj u ljudi za ljude. Bitno je da seta Ijudska priroda pronađe kako bi pozorište moglo da se redefiniše i tako preživi.To znači da je potrebno pričati nove price. Svaki od tri delà Tužnog Пса / Srećnog Пса bavi se drugačijim načinom pričanja price. Prvi deo, Izabelina soba, razmišljanje je о prošlosti i najlinearniji je komad koji sam ikad napisao.Ta linearnost mi je bila potrebna jer je povod za ovo delo bio veoma ličan: smrt mog oca. Drugi deo, Prodavnica Jastoga, govori о budućnosti i strukturisan je kao san ili noćna mora, kako vam drago. U snu su vreme, prostor i mesto uzajamno zamenjivi, a u umetnosti početak ne mora obavezno biti početak, a kraj nipošto nije očigledan. Treći deo, Kuća jetena predstavlja sadašnjost. Sadašnjost se može zamisliti na dva načina (tu dotičemo suštinu pozorišta): sadašnjost sveta oko nas, pod čim podrazumevam svet sa svim njegovim političkim i istorijskim značenjem, kao i sadašnjost sveta koji opažamo kad pogledamo nekog ko nešto radi i zna da ga posmatraju. Pozorišni medij i stvarnost glumaca u času kad se to događa. Dobro pozorište uvek ispituje stvarnost samog medija. Da napišem Kuću jelena podstakli su me ponekad tragični, sporedni događaji u uskom krugu Needcompany. Dok smo bili na gostovanju negde u Francuskoj, jednoj od naših plesačica, Tijen Loton, javili su da joj je brat, novinar Kerem Loton, übijen na Kosovu. Njegova tragična smrt bila je polazište za komad о grupi pozorišnih delatnika koji se sve više suočavaju sa surovom stvarnošću sveta po kojem putuju. Sve je politika, ali umetnost nije sve. Umetnost se uvek zaglavi između stranica istorije: uzaludna je, nema nikakav uticaj na događaje i zbog toga ta tajanstvena potreba za njom.

The Salzburger Festspiele pozvao je Jana Lauersa da za leto 2008. uradi novu predstavu, Kućujelena. Sa Izabellnom sobom (2004) i Prodavnicom jastoga (2006) ta predstava čini trilogiju о ljudskoj naravi Tužno Uce/Srećno lice. Trilogija je u celini prvi put izvedena na Salzburger Festspiele. The Salzburger Festspiele invited Jan Lauwers to make a new production. The Deer House, for summer 2008. Together with Isabella's Room (2004) and The Lobster Shop (2006) this new production makes up a trilogy on human nature: Sad Face / Happy Face. The trilogy as a whole was performed forthe first time at the Salzburger Festspiele.

61