Bitef

85

JOHANNES SCHÜTZ was born in Frankfurt. From 1970 until 1974, he studied under and assisted trendsetting stage designer and director Wilfried Minks in Hamburg and Berlin. Following that he was a set designer at Berlin's Schiller Theatre and at Munich's Kammerspiele. In 1983 Schütz switched to the Bochum Schauspielhaus as head of stage design, where his working relationship with Jürgen Gosch began. Schütz has created the sets and often the costumes for almost all of Gosch's productions, such as The Mother and the Whore by Jean Eustache and Samuel Beckett's Endgame, which like Who's Afraid of Virginia Woolf were invited to Berlin's Theatertreffen festival. His collaboration with Jürgen Gosch brought Schütz, among other places,to the Deutsches Schauspielhaus in Hamburg wherethey staged some daring premieres by contemporary authors like Roland Schimmelpfennig. At the Düsseldorf Schauspielhaus Schütz designed the set and costumes for Shakespeare's Macbeth and Maxim Gorky's Summerfolk. Summerfolkwas voted "Production oftheYear”by an independent jury for the magazine "Theater heute". For the Schauspielhannover he designed the set for Gosch's staging of Anton Chekhov's Three Sisters which was invited to the 2006 Theatertreffen festival. Since 2001 Johannes Schütz designed the stages and costumes for Gosch's productions at the Deutsches Theater. A volume of photographs highlighting the set designer's work, called Johannes Schütz: Bühnen/Stages 2000-2007, has been published by the "Verlag für moderne Kunst". „Jirgen Goš je najantimelodramatičniji nemački pozorišni reditelj. On otrežnjuje komad dok ne nestanu lupanje i treskanje, kao i sentimentalni uzdasi. Njegove predstave su zone oslobođene od teorije, čista gluma kojom se ništa ne dokazuje. Zato uvek izgledaju kao da nastaju u času kad se izvode. To čak i njegovim slabijim radovima daje lepu lakoću. U najboljim slučajevima, međutim,to proizvodi nešto retko: istinu.GošovV/Tca Vanjau Deutsches Theater-u upravo jetakva predstava.Čehovljevi likovi tu nisu elegični ruski pozorišni tipovi, već prilično razdražljivi, nervozni Ijudi koji završavaju u pretrpanom sanduku bez prozora i vrata, što je scenografija Joanesa Šuca (...) U toj režiji ništa nije tako prirodno kao nesreća. Na primer, loša je sreća mlade Jelene što se udala za starca, a u međuvremenu naučila da je ono što je nekad smatrala Ijubavlju, prosto bilo greška. Konstance Beker tu Jelenu pretvara u kreaturu luksuza, koja samo treba da polako proklizi preko pozornice pa da se svi muškarci okrenu za njom. Onda se nasloni na zid, umorna i iznemogla od praznine svog života, dok se jedan od njenih obožavalaca koprca oko nje. Njen obožavalac, doktor Astrov (Jens Harcer) služi za podsmeh, i to nije samo zbog groteskno velikih brkova, zbog toga što smrdi na votku i drži beskonačne monologe. To je zato što praktično svaki muškaracizgleda jadno pored te žene. (...) Njega privlači Jelenina lepota. Ono što želi od nje jeste prljav mali randevu u njegovoj kolibi u šumi, ali to se nije ostvarilo. Ali ako je doktor na mukama, muke ogorčenog Vanje još su veće. Sa svojom nećakom (Majke Drost) upravlja imanjem svoje davno preminule sestre. (...) Ulrih Mates ostvaruje ovu tragediju neiživljenog života kao snažan studijski portret očajnika. Način na koji Mates ponire u nesreću lika, od trenutaka tužne čežnjive noći do trenutka oslobođenja od iluzija, zastrašujuće je realističan." Süddeutsche Zeitung