Bogoslovlje
БОГОСЛОВЉЕ ОРГАН ПРАВОСЛАВНОГ БОГОСЛОВСКОГ ФАКУЛТЕТА
ГОДИНА 111
СВЕСКА 4
БРАК И СОЦИЈАЛНИ ПОЛОЖАЈ ЖЕНЕ КОД ЈЕВРЕЈА.
Др. ДУШАН ГЛУМАЦ, ДОЦЕНТ
(Наставав) 1
РАЗВОД БРАКА.
Свакако je и сам законодавац настојао да спречи, односно отежа) лакоумно развођење. Само се с тога становншта може разуметп законски пропис, да муж мора дати жени у руке »отпусну књигу« (»sefer keritiit«).Kao и данас на Истоку, сигурно je и у оно време сељак био слабо писмен да може сам »књигу« написати, него je морао некога тражити и плаћати. Како je морала гласитп та »отпусна књига«, закон ништа не прописује детељније. Али из израза: »нека јој напише књнгу распугну 'и да јој у руке« (Понов, закони 24, 1.), јасно се види, да законодавац претпоставља да je то већ општепозната ствар ко ja не треба опширнијег образлагања. Значи да je развод брака постојао међу старим Јеврејима као обичајно право joui пре мојсијевог зэконодавства 2 . У наредби Поновљ. закони 24, I—4. добија тај обичај само божанску санкцију. Зато не може бити оправдано мишљење BenHngera 3 и Nowacka 4 , да се тек њом (наредбом) заводи обичај, да се издаје разводно писмо. М јеврејска традиција зна да се век у Аврамово време вршио развод са разводним писмом, које се предавало жени (Jalkut Simoni I, 95). Друго средство за отежаваље развода брака беше у дељим наређењима законодавчевим: »а она (жена) отишавшп из куће његове, ако отиде и уда се за другога, на и други муж омрзне на њу и напише јој књигу распугну и даде јој у ]?уку
1 Види »Богословље« 1928. год. 111. св, 3. стр, 161.
2 Doller. Das Weib im А. T. Münster in Westfal. 1920. стр. 45.
8 Familie und Ehe bei den Hebräern, у Hauck’s Realencyklopädie 3. Auf!., Bd. 5., S. ■ 744.
4 Hebräische Archäologie, Freiburg im Br, 4894. I. стр, 347.
Богословље.