Bogoslovlje

ражарује ra; ако ce огањ никад не уклони, онда маса жељеза, која вечно лежи у вечном огњу, не може више хладноћу примите; тада се на жељезу не види ништа друго него оган> и при додиру се не осећа жељезо, него само огањ. Онда се може рећи, да се та маса за увек претворила у огањ. На сличан начин и душа Христова, као жељезо у опьу, свагда пребива у Логосу, у Мудрости, у Богу, те све што осећа, мисли и ради, Бог je, и тиме je престала промењива бита 1 . Будући тако потпуно вспушена божанском светлошћу и животом, постала je она орган саопштавања истог осталим душама, као сасуд, из којег се излива мио мирис на друге. 2 Место се у Св. Писму божанска природа Христова означује са човечанским имении а, а исто тако човечанска природа са божанским предикатима. 3 Света душа Христова 4 je посредник између Логоса и човечјег тела, јер Божанска природа не може се непосредно сјединити са материјом; души je одређено Бога примите, а исто тако и тело примите. И она то чини, те постаје потпуни Богочовек 6 , у коме се сједињује вечни Логос са обоготвореном душом и телом у јединство лица 6 . Тело Христово je потпуно слично нашем, образовано из Maiepnje, способно са сва телесна трпљења, по природи смртно 7 и само се тим разликује од других, што je чисто и неокаљано, 8 боље и одлучније од тела свих других људи. 9 То тело je требало да буде орган достојан најсветије душе, које je послана у свет ради највиших циљева; неби то могло бита, кад би обичним начином да бића дошло, отуд потреба чудног и натпри-

1 Ilia anima, quae quasi ferrum in igne sic semper in verbo, semper in -sapientia, semper in deo posita est, omne quod agit, quod sentit, quod intellegit, deus est. De princ. I. 11. c. 6. n. 6. Migne, t. 11. c. 213. 2 Ibid. c. 214. et In Cantic. Cantic. homilia 1. n. 3. Migne, t. 13. c. 40,

3 Per omnem scripturam tarn divina natura humanis vocabulis appellalur. quam Humana natura divinae nuncupationis insignibus decoratur. De princ. 1. 11. c. 6. n. 3. Migne t. 11. c. 212.

4 sacra anima. Contra Cels. 1. VII. c. 17. Migne t. 11. c, 1446, 3 De princ. 1. 11. c. 6. n. 3 Migne t. 11. c. 211.

G Ibid- Нас ergo snbstantia animae inter Deum carnemque mediante nascilur Deus homo.

7 Contra Cels. 1. 111. c. 51. Migne t. 11. c. 974. mortale corpus et Humana anima.

8 Ibid. I. VI. c. 73. Migne t. 11. c. 1407. 0 Ibid. I. 1. c. 32. Migne t. 11. c. 723.

50

Богословље