Bogoslovlje
19, 25. след.). Жене cy, кначе, y полигамијском браку равноправне и имају иста права. Јаков позива и Лију и Рахиљу на саветовање, када хоће да се врати у отаџбину (Пост. 31, 4—16.). Ана и Фенина, жене Елкане оца Самуиловог, у једнаком су односу према своме мужу (I Сам. 1, 1.—5.). Иноче, изгледа, да нису имале сва права као законите жене. Сара прогони Агару захтева од Авраама да је прогна, а на то јој Авраам одговара „hinne sifhatekh bejadekh" „ето слушкиња је твоја“ у твојим рукама" (Пост. 16, 6. 21, 10—12.) и да чини с њом шта хоће. Али деца рођена из односа са иночом или ропкињом, била су потпуно равноправна са децом прве жене. Између синова Јаковљевих нема никакве разлике, и ако су 4 од две иноче (Пост. 30, 4—13.). шта више, изгледа, да се и у самом закону предвиђа, да иноничној деци припада једнаки део наследства, као и сину праве жене (Пост. 21, 10.) Но и покрај полигамије изгледа, да се у време патријараха није заборављала и морална страна брака. Јосиф одговара жени Петефријевој када га ова зове да легне с њом: „како бих учинио тако грдно зло и Богу згрешио?" (Пост. 39, 9.) 0 женама се патријараха говори као о другу и помоћнику његовом жоји дели с њим радо сваку муку и труд. (Пост. 12, 5. 12. 13. след. 31, 4. след.). И Мојсијево се законодавство мири са стањем које већ постоји. И ако се нигде у њему полигамија не одобрава, претпоставља се да је дозвољена. Претпоставља се, наиме, да се у полигамијском браку једна жена више воле од друге. Омиљена се зове „’ahuba“ љубимица, док је друга ~senu’a“ немила, омрзнута (Пост, 29, 31.; Поновљ. Зак. 21, 15 след. I. Сам. 1, 7. Исаиј. 60, 15,). Законодавац, за то, настоји да осигура право првородства и наследства сину немиле жене и одређује да се не може учинити првенцем син љубимичин, ако је пре рођен син омражене. И син немиле жене, као првенац, мора добити двоструки део наследства.' (П новљ. Закон 21, 15. 17.) Једино је ограничење код полигамијског брака, по Мојсијевом закону, да се не смију узети две сестре истовремено за жене. Да сестринска љубав не ослаби због ривалства (Лев. 18, 18.). Сам Јахве устаје у одбрану оне, која је запостављена. 1 ) Када. Јаков заволео Рахиљу, а за Лију није марио, затвори Јахве
0 Smend: Lehrbuch der alttestamentl. Religionsgeschichte, Freiburg in Br. 1899, 197.; Ddller o. c. 22.
199
Брак и социјални положај жене код Јевреја