Bogoslovlje

ОЦЕНЕ И ПРИКАЗИ.

L. Patterson, Theodore of Mopsuestia and modern Thought. London 1926. Антиохијска богословска школа почела je још од краја 111 и пометка IV в. да се испољава као школа која се, под утицајем Аристотела и у разлици од Александријске, служила диалектичном методом у богословском мишљењу, па je нагињала реализму и рационализму у својим научним комбинацијама. Изгледа да je још Лукијан, учитељ ове школе, дао овој такав карактер. Он се види и на његовим ученицима Арију, Евсевију Никомидијском и др. Не без разлога су их у своје време називали лукијанистима и аристотеловпима. Исту ову школску традицију подржавали су доцније учитељ ове школе Диодор Тарсијски и, jour више, Теодор Мопсуестијски. У њој се васпитао и Несторије, који je следовао Теодору, па, као и овај последњи, дошао до јеретичко-екстремних резултата. Не без утицаја ове школе нашли су аријевци и несторијевци себи тако много присталица и ватрених, тврдоглавих бранилаца у Сирији, Месопотамии, где je Антиохијска школа била огњиште богословске мисли, па je руководила умовима. „Верујемо као наши учитељи Диодор и Теодор“, викали су демонстративно Сирци, кад се од њих захтевала осуда за ове. Није чудо што je ова школа, поред александријске, играла важну улогу у историји догматичких спорова у цркви IV—V стол. Због тога су она и њене руковође постали, а и данас су предмет научног изучавања. Постоји опширна књижевност о њима у облику специјалних монографша, чланака у научним листовима и енциклопедичким речницима, или пак у општим курсевима црквене историје, историје хришћанске догме и историје хришћанске књижевности. Специјално постоји доста опсежна литература и о Теодору Мопсуестијском. Последњи, колико ми je познато, рад y овој литератури јесте наведена књига L. Patterson-a (1926. год.)'). Неке од ранијих радова о школи антиохијској и Теодору приказао je Patterson (стр. 66); али његов списак није потпун 2 ).

9 Ова књига ми je доцкан дошла у руке, па je због тога задоцннла моја рецензија,

2 ) Не спомињуНи овде списа V —VI стол,, који су написани против и у одбрану Теодора Мопс., ja могу осим Patterson-ом цитнрани.х радова (О· F. Fritz sehe De Theod. Mops, viia et scriptis (1836. г.), H. Kihn Theod.

144

Богослов.ъе