Bogoslovlje
да противуречи науци, не остаје ништа друго, него да одлучно напусти веру. У свету просторне бесконечности нема више места за личнога Бога; у свету, чије време нема почетка, не може се више нн говорити о неком почетку и стварању света; у свету, каквог нам приказује Коперников систем, човек je изгубио свој доминирајући положај. Модерна теорија еволуције и десценденције доказује да je човек, са свима својим духовним способностима, само продукаг природног развића, a доказивање зависности целокупног духовног живота од материје и телесног организма чини немогућим неки живот душе после смрти тела.Модерни човек каже се има да се стави на терен чисте стварности a хришћанске погледе на свет да одбаци као застарело. Тада ће веле они завладати нови, чисто природно-научни погледи на свет, који he собом донети нова определенна, нове погледе на живот и морал. Отпашће сујеверје, брига о греху, мучење савести, погрешне наде у будућност и загробни живот. Нови људи створиће на земљи рај, пошто je онај рај из библије и тако само илузија. Такво je данас опште мишљење! Главки узрок за то лежи у незнању шта je наука, а нарочито, шта може да пружи природна наука. Код егзактне природне науке ми имамо да рачунамо само са доказаним истинама, или са истинама које се могу доказати, али и не са хипотезама и спекулацијама природно-философских идеја, које се протурају као егзактни научни резултати. А колико су поуздане те хипотезе, најбоље доказује пример „Kant-Laplace-ове теорије“, коју je свет примио и прима као непобитну стварност, и у њу верује. Међутим та мисао je у истини само једна духовита хипотеза. Сам Kant називао jy je покуш aје м 1 која има за себе само изглед. стварности. (Kant-Laplace-ова хипотеза састоји се из следећег:. Сви делови нашег сунчаног система налазили су се првобитно као најфинија прашина у васиони. Од скупљања тих магловитих маса постали су сунце и планете. Игром пак привлачних и одбојних сила васпостављен je извесан поредак из тога хаосаОвај поредак састоји се из тога, да неколико планета круже у
1 (Kant:) „Allgemeine Naturgeschichte und Theorie des Himmels, oder Versuch von der Verfassung und dem mechanischen Ursprünge des ganzen Welfgebäudes nach Newtonischen Grundsätzen abgehandelt“. Königsberg; und Leipzig, bey Johann Friederich Petersen, 1755.
219
Хришћанство и природне науке