Bogoslovlje

да ни замислити баш због природног закона ентропије ко ј и ми признајемо као опште-важ е ћ и". До слинних резултата долазимо, вели Kisch даље, ако размишљамо о другој логичкој могућности одн. прастања почетне ентропије (der beginnenden Entropie) и ако, на супрот сваком природно-научном искуству, претпоставимо да je оно прастање најсконцентрисаније енергије трајало неограничено дуго (beliebig lange), i ер je принцип ентропије почео дејствоватитеку нек ом одре ђ еном тре нутк у који би наравне морао у исто времезначити и кр a ј овог енергетичког прастања 1 . Али ни таквим представама не би се ништа добило. Jep и ако бисмо ми при томе хгели сасвим занемарити питање о пореклу енергије, морали бисмо акт стварања видети у тренутку почињања важења принципа ентропије. Ни то пак почињање дејствовања једног принципа који влада материјом, а који пре тога не би био у дејству, не може се учините схватљивим никаквим природно-научним образложавањем. Да ли ће се онај акт, који je изван границе наше могућности искуствэ, претставити на један или други начин, да ли he се при томе говорите о надприродном стварању или о концентрации енергије помоћу утицајз који леже изван области природно научних чињеница и закона, принципијелно je исто. Али je битно да нас башконсенквентно природњ ач к о-научно мишљење нагони да дођемо на ову тачку. 3 Слично je било, у осталом, као што je познаю, још Њутново схватање. И Њутн je мислио да je нужно претпоставити да Бог чудом, т.ј. неким надприродним путем, васпоставља свет кад дође до стања потпуне непокретности. 3

' О. р. с. 56 ид.

2 О. с. р. ид. Курзив je овде, као и на ранијим местима, увек пренет из оригинала, који смо се у опште трудили да што верније пренесемо и по могућству преведемо од речи до речи (и онде где нисмо стављали знаке навода).

3 Исп, Ј. L. Snethlage, Die Prädestination im Lichte des. Kritizismus, Ztschr. f. system, Theologie, 1930, p. 41. Кант je био противан томе, како вели Snethlage, да се на тај начин механично објашњење природе жртвује оптимизму. Кант вели (у своме спису „Der einzig mögliche Beweisgrund zu einer Demonstration des Daseins Gottes"): „Ако je неизбежан

311

Природне науке и надприродно створење света