Branič

236

„Б Р А Н И Ч"

стојећег друштва препоручује зећина претставника Науке и Јуриспруденције у Француској, према чијем је закону од 1867 године рађен наш Закон о акционарским друштвима. Сви они наглашавају да је проширење наређења о којима је реч на повећање главнице неминовно, ако се не жели да се помаже изигравање тих иаређења: јер ништа лакше него основати друштво са малом главницом, да би се одмах затим приступило њеном повећању, ако за то повећање не важе заштитне одредбе које закон прописује поводом формирања акцијског капитала у стадијуму друштвеног оснивања. 2 -) б) Смањивање главнице — као даља радња из које се састоји поступак за отписивање — врши се, како је већ речено, поништавањем дотадањих (старих) акција и то на тај начин што се оне замењују ужитничким деоницама. Ово замењивање нужно је зато што друштво, онако исто као шТо није у стању да опстоји без свог материјалног супс т р а т а испољеног у основној главници, не може ни једног тренутка да постоји ни без субјективног супстрата, који сачињава чланство. Отуда, ако позитивни прописи не знају за ужитничке деонице или ако се издавање таквих деоница жели да избегне, поништај старих акција — које одговарају главници која се отписује -— не сме бити дефинитиван, односно, м ора се условити уписом нових акција и одржавањем скупштине, на којој се има да утврди да су те нове акције потпуно уписане и прописно уплаћене (чл. 12). З е Што се тиче статутарних одредаба у које се отписивањем — повећавањем и смањивањем — деоничке главнице дира, оне се прилагођавају новом стању ствари сходно законским наређењима, која уопште важе за „измене и допуне" друштвених Правил (чл. 68 ст. 2). III. Какве санкције постоје противу отписивања у ц е л ос т и изгубљене главнице — под претпоставком да се оно по нашем законодавству не може правоваљано спровести — односно, чиме је санкционисано неправилно спровођење таквог отписивања —- ако узмемо да је оно иначе правно могуће? 1° И у једном и у другом случају, Министар трговине, 23 ) као надзорна власт, пре свега, неће одобрити закључке скупштине, којима се противзаконито или неправилно одлучује отписивање потпуно изгубљене главнице, расписивање уписа новог акцијског капитала и измена друштвених Правила. Без одобрења Министра трговине, пак, те се о.длуке правно немогу извршити (чл. 68 ст. 3 и чл. 90 ст. 3). А ако се присвемтом спроведу, то спровођење је ништаво и не

^ 2 ) Види: Р. АгШиуз, ТгаНе с!ез зосШез соттегаакз, 3« ес1., 1 11 (1917), стр 142 и след. (поз 621 и след. ); Р. Р јс, ор. сИ. I III, стр. 136, по 1403; К. Коиззеаи ор. сИ, с. I, стр. 821, по 3270; Соррег Коуег, ТгаИе с1ез зосШез апопутез, 3" ес1. 1 II (2 е ига§е), стр. 558 и 559; као и писце које они наводе. 2 3 ) Или бан односно банска власт у оквиру њихове надлежности.