Delo

ЕТНКА И ДРУШТВЕНО ПИТАЊЕ 45места новим правним и хуманим појмовима и идејама, унетим из старог класичког живота. Разуме се да је у такво доба несигурности врло Јако осећала потреба за удруживањем. Иагон самоодржања гони људе да се свесно или несвесно, вољно или невољно, групишу ради очувања своје личности, иородице, имања; гони их да жртвују и оно, што им је после живота најмилије — слободу само да би сигурно живели. Боље је и ропство него ли непрестана опасност по живот и вечита несигурност ! Удруживање ово није свуда, дакле, потипало свесно и извршивано договором,већ у највише случајева има свој насилни карактер : или су силомприлика нагнани одрицали се појединци своје потпуне слободе и постајали полуслобсдни или су губили сву слободу — уПат-и и др. Па и доцније када је нестало индиректне опасности,. ипакје корпоративни дух запајао цело средњевековно друштво. Везаност или зависност од групе људи, у којој ко, или од појединаца, какактерише средњи век. „Појединац је био зависан од цркве, васал од свога сизерена, отрок од господара имања на коме он живи, занатлија од еонаФа научник од догме, а песник од табулатуре".') Не може се пак порећи да је овај корпоративни дух био права иоторијска нужност. Каква је грдна разлика осећати се у свакодневној борби животној потпуно упућен само на своје Ја, на себе сама, бити изолован или осећати се као део једне целине. Како је збиља животна и озбиљнија и горча код инокосних, који се, из малена, сами самцати хватају у коштац са светом и природом, које дакле у борби животиој прати ос-ећање „једне сламке међу вихорове !® И најгорча је судбина лакша кад се има с киме поделити, кад се има с киме сносити. У средњем веку, где је човек немоћан стајао према природи, а још немоћнији према људима онако сурових и грубих осећања, ова повезаност у групе и зависност једних од других била је од неоцењиве вредности. Борба за опстанак добила је тиме блажи карактер, но што би га без тога могла имати, јер су је водили људи, који су припадали групама повезани, а не осамљени. I)I) 2је§1ег. стр. 9.