Delo

Д Е Л 0 '308 основи разложно осумњичени као кривци, а нарочито кад ква* литет дотичне кривице претиоставља губитак погодаба за државну службу по закону. Његово је редовно занимање једна јавна служба, па је и јавни интерес непосредније у питању, кад је реч о кривици чиновниковој. Непосредна практичка санкција за сав јавни поредак оличена је и у казненом законодавству, у облику прописаних казнених последица , које примењује судска власт; па каква би ова санкција била у ствари, кад она не би била могућа за најопасније повреде јавног поретка, које учине чиновници, јер је њима у лакшој могућности да га иовреде, самим тим, гпто је непосредно њихову старању и поверен интерес његов. Самосталност судске власти према нолитичкој и велики јавни интерес којн лежи у њеној надлежности, не би били могу^и изазивати правне последице. намењене јавном интересу, у свој мери у којој би политичка. власт имзла интереса, да се до таквих иоследица не дође, само ако би она била правно моћна, да тај интерес остварује. Самовоња политичке власти одређивала би тада стварни смисао уставности, уносећи тај смисао у све нолитичке односе, ма и силом злочина, само ако су они потребни да њен деспотизам одрже у сили, јер би политичка власт имајући утицај на извршење одлука истражне власти. стално отклањала резултате, који су за ту одлуку везани. У каквим би облицима оваки злочини били могући, па да или сасвим, или бар на дуже време остану без правног еФекта, а нарочито у непосредној служби политике, нека се о томе размишл^а у вези са приликама и код нас и на страни, па ће се гтојмити. Од уцена и мита па до убијстава нс бн тада изостало ништа, само ако је потребно. На тој основи ми не разумемо ни ислеђивање чиновничких кривица преко нарочитих комисија, ни сва ограничења о чиновничкој одговорности, која се не може ни да појави, ако централна политичка власт неће да со она појави. Шта више , то вреди чак и за цивилчо-правне спорове — за париице, којима се тражи само накнада штете. Па како ли је тек тамо, где је иолитичка пласт уједно и истражна, те је у положају да обради и резултат истраге ? Је ли онда чудо, шго један чиновник , непосре* дном употребом свога положаја, може да учини и често и мн >ге кривице, нарочито п >литичке прнроде, које имају оншту *