Delo

208 Д Е Л 0 разнв породице ; али тај гасаати, пошто је постао сточарски краљ, постаје краљ освајач у Пенџабу, као што су хиксоси, арабљански сточарски краљеви, Египтом овладали. Сточарски краљ је идеалан краљ; тако нам се стари јунаци указују, Кир у Персији, Самсон и Давид у Палестини, Херкул и Парис у Грчкој, Ромул у Риму; самога Христа испрва пастири обожавају, па му је и символ јагње ; и ведички гасаати понова се јавља као Госиод, велики божански пастир, небесни краљ словенских народа, и као старешина дома, госаодин. Тај исти ред патријархалних мисли треба применити и на реч хосаодар или госаодар, која је ирвобитно морала значити : отац и кнез пастирски. Али је у патријархално доба требало да старешина племена, у својој кући која је уједно била и народна црква и стан за стоку племенску, буде у исто доба и главни свештеник општине Пре истеривања стоке на пашу, остављања стана а после претходне поделе дневних радова и дужности члановима племена, требало је да старешина изврши приношење жртава, да понекад сам собом састави и пева химне. Назив узвишенога приносиоца жртава и призивача богова стварао је старешини племена готово божански, а држави која се на племену подизала теократски карактер. Осим тога што прва држава једно заједничко земљиште заузима, што се у њој заједнички језик говори, што у жилама њених људи једна иста крв тече, религиозно јединство, та врста идеалне везе, највише јој"улива јаку кохезију и готово карактер нераздвојнога јединства ; ето зашто смо у последње доба видели, како један католички владалац, Немац, да. би се што више сродио и изједначио са својим православним народом, прелази у православну веру; и како се једна словенска кнегињица, да би се умилила једноме католичком, латинском, народу, коме ће краљица једнога дана постати, одриче вере свога љубљеног оца и прихвата веру свога узвишенога супруга. Али се народности и на друге начине образују. Још у почетку историјскога доба ствара се трговином између племена и племена нека врста међународног права. Растећи, развијајући се, свако племе осећа потребу да нешто прими од свога суседа, ради иоправке свога стања и обра-