Delo

Д Е Л 0 (>•28 Најнижи ред становнпштва бнли су „себри“,1 који нису пмалп пикаквнх повластнца. С тога себар није могао суделовати у управи јавних послова, пн у иолитичким скупштинама. Који бп се себар успротивпо овом наређењу, био би осуђеп, или би му урезали уво, што доказују да су себри у почетку нмали као н другн становппцн право ићи на скупштине, п да су се излагалп тешким казпама, да се њихово право пе би заборавило. Лко властелнн увреди себра, казне га малом казном; ако себар увредп властелина, казне га великом казном. Ако му је дата земља на ужпвање, морао је испуњавати погодбе, уговорене између њега п властелина. Каштппа докосовске Србнје аналогпчна је са надувенпм спахилуком иа Западу, алп је њен друштвенп значај био бескрајио пшри. Зато што је баштина услов за личну незавпсност, стара се свакн становннк да је добије, н може је добити. Каштина .је у прво доба била неделшва, а доцније могла се поделити ио одобрењу господара земље, владаоца, иа из ње уредити за умножене чланове породпца неколико баштина са свима правима која истичу пз држања баштине. Дал.е видимо да држање п оснивање баштина нпје зајемчено само властели по одобрењу господара земље, по п свакоме грађанину. Што је већа баштппа, тпм је већа снага породице која држи баштину, и тим је већа п важност представника те нороднце у жупи, у скупштини, на двору. Но част п слава, коју је он добио у унрави државпој пли на бојноме пољу, припада свему роду његову, а не само његовој личности. С тога нема никаквога личног племства, н српско је властеоство у суштнни иешто друго. Властеле не бејаху привилегисан сталеж, те није, дакле, могло нити је било пкаквога формалног повишавања у властеоски ред, указа п предлагања за властеоство; властеоство је ирппадало породпцп и било је везано за баштину. Кластеоство је добро, пмање, а никако илемство. Старп чешкп лехови и владике, рускп бојари били су ред иарода сличан властели у Срба. Кад је на Западу најсилнији међу силнима присвојио кра.певску власт, међу краљем п силнима уговорено је, да им он, кад му се они формалпо нредају са својим добром, вратн та добра као спахилуке, п држање спахилука потврдп, што ће се 1 (»вај иазив подсеВа на садашњу реч у Чеха и Срба — „жебрак“. што значи нросјак — „чонек. којп ннгде ничега нема.“