Delo

104 Д Е Л 0 код судискпх положаја. Начела, која будемо приликом тог излагања дегажирали, лако ће бити затим нрименутн и на остале положаје у државпој служби. Суднске функције имају свој нарочнти карактер. Судови су спона, која осигурава хармонцју између законодавне и извршне власти. Они осигуравају начелну надмоћност оне прве над овом другом. Законодавна власт ствара законе за целу земљу, за нојединце међутим има с&мо у толико закона, у колико судови осигуравају њпхово извршење у сваком конкретном случају. На судовима дакле почива у крајњој линији правни норедак у модернпм државама. Једна земља може имати и универзптете, п академије, и библиотеке и музеје; може имати железнице, телеграфе, телефоне и све друге техничке и просветне институцнје, па да се ипак не може назвати цивилизованом земљом. Зато је довољно да нема судова т. ј. да нема владе закона. Примере нам је зато непотребно тражити, јер такав један пример имамо у своме суседству. Турска може сутра имати све горе иобројане институцпје н још многе друге, догод не буде правде у тој земљи, правде за свакога, она ће остати ван круга цпвилизованих земаља. Друга једна, чнсто азијатска држава, о којој се у последње време из иознатих разлога врло. много говори, Јапан, успео је да буде признат као равноправни члан велике заједнице цивилизованих земаља тек пре неколпко годнна, кад је успео да уреди судове и обезбеди вршење закбна земаљских према свнма и свакоме. Јанан је бдавно имао н нарламенат, и универзптет и железнице и војску и марину, али су капитулације дигнуте тек кад је успео доказати да има и судове у европском смислу те речи. Та огромна важност судске струке у модерним, правним државама и учинила је популарном ону нрактичну поделу властн на законодавну, нзвршну и судску, којом је судскрј власти у неку руку нризнат парнтет са законодавном и извршном влашћу. Теориски та је нодела нетачна. Та судска власт само је .једна грана извршне власти са нарочитнм задатком. Практнчки судска власт има мал’ те не већи значај п од законодавне п од пзврпше власти у ужем смислу за нравплно функционпсање државне машпне и правилан развој жнвота земље, пошто она једппа даје снаге вољи једне, и регулише функционнсање друге власти.