Delo

КМЕТСКО ПИТАЊЕ 43 кмету опомену да се поправи, а иза овога је сљедовало дизање са чифлука. Истражити прво узрок ради кога кмет није могао да обради земљу за коју је тужен који је у овом случају био на страни власника и управе и ради кога се није ни могло тражиту побољшање од кмета, него од власти да га укине, управа није хтјела јер јој није годило да призна да је кривица на њеној страни. Тако је исто често крив и сам власник што му кмет не обради све земље. Треба само погледати какве су куће у којима многи кмети живот проводе, какав им је хамбар ако га имају а какве кланице па ће се свак о овом увјерити. Но на ово се никад не обраћа пажња при таким споровима. Кмет мора земљу обрадити па ма му сва чељад била болесна и то само због слаба п нездрава стана, мора имати сјемена ма му све преко зиме у слабу хамбару иструло или гдје нема хамбара из кошева на тавану миши разнијели, мора имати и све ратило и волове да посије и среди љетину ма му све ратило рђа изјела и рђава времена искварила а волови с њим у кући презимили. Код расправљања о неиздатом хаку не узима се у обзир ни то што многи власници нарочито настоје да кмета тијем оптерете. У јесен измјере свој хак и оставе код кмета да га касније дигну и тако остане до прољећа. Власници га неће да гоне, кмети немају на чему да га дижу и тако се жито дјелом исуши а дјелом и миши расточе и разнесу — а деси се да га и кмети у оскудпци ране поједу, па кад дође прољеће власници га траже да им се преда по кантару на оке како су га и оставили и кад кмети не могну да то учине њима се ствара кривица неуредног издавања хака. Код дизања с чифлука не пази се много ни на врпјеме у које ће се кмет дићи са чифлука и ако се то противи не само обичајном праву него и свима човјечанским назорима. Има доста случајева да кмета дигну са чифлука, пошто је сву земљу засијао и уредио и кад трава приспије за кошевину и на тај му начин одузму летину на коју је имао право сам, око које се сам мучио и која би требала да га прерани преко зиме и док себи друго мјесто нађе. Често их опет истјерују на поље из кућа чуфлучких па чак и из оних које су сами о своме трошку правили у .јесен или у сред зиме заједно са дјецом и ајваном