Delo

78 Д Е Л 0 II сад још ваља узети у обзир још један факт, о коме поменуте математпчке теорпје нису воднле рачуна, а то је могућност да се грешке учињене по систему Нопсћ-а кад се то нарочито хоће знатно, иојачају у корист једних а на штету других бирачких група. Јер овај систем има ту особину да најаче фаворпзира најачу бирачку групу, н то у толико јаче, у колико је ова јача. Коалицијом више слабијих група у једну, може се учинити да једна ииаче јака група, која би по својој јачини требала да има већину представничких места, добије број места несразмерно мањи од онога који одговара њеној релатпвној јачини. II ако се такве коалнције изврше у већем броју изборних области, што је лако могућно, може се учинити да н. пр. странка која је у земљи релативно најача, не може доћи на владу. Претпоставимо н. пр. овакав случај: странка А, којау земљи пма 32.000 бпрача изашла је на биралиште са иеколико лнста од којих је свака добила између 5000 и 7000 гласова. Четири друге много слабије странке, оие све скупа имају 28.000 бирача, сложе се за једну листу, у којој би били заступљени представници све три странке, (или што је исто, да и ако су, ради формалности, изнели внше листа, бпрачи гласају сви само за споразумну листу). Узмимо да имају да се изберу 4 представника. Применом система НопсК-а, а узевши за делилац ф' вредност С/ = 7000, сва би четири представничка места припала коалиционој групи В. У групи В места би се разделила на коализиране странке од којнх би свака добила поред све своје бројне незнатности по једног представника, док странка А поред све своје велике надмоћности у земљи не би имала ни једнога представпика. Могло би се, можда, приметити да је странка А сама крива за ову своју недаћу, а не изборни систем: пије требала да се цепа на листе. Али је ннак неоснорно да не би требало допустити да један изборни систем по принципу нропорционалности у толикој мери фаворшшра тренутну коалицију слабијих странака против једне јаке, која би по својој надмоћности требала да води прву реч у земљи, а која међутим, тренутпим споразумом других странака (кога споразума нестаје одмах но свршеним нзборима), може бити сасвим удаљена од утицаја на ток нослова у земљи. Таква се аномалија не би могла десити по систему највећнх остатака, но коме би странка А, поред све своје поцепа-