Delo

70 Д Е Л 0 горе поменути претендент на бугарски престо, у руским круговима звани просто Семк»овичЂ. Норед многих других политичких прилика у Турској ко.је су утицале нарочито на, Србији и Грчкој, пограничне крајеве да Хришћани покушавају устајати противу Турака, истичу се нарочито две: промепа династије у Србијн 1842. године н обе^ ћане реформе Хришћанима у Турској тазлизимат и хајиријем. Данас се из многих и аутентичних извора зна, да су кнез Милош и кнез Михаило, а нарочито последњи, стајали у вези са многим првим људима у Турској и на полуострву, који су радилн о кретању хришћана противу Турака. Још исте, 1845. године, ухватили су везе кнеза Михаила са самом Атинском пропагандом, а како је тежиште радње кнеза Михаила у овом правцу иадало на Бугарску свакако је и покрет Симеона Симеонова био познат кнезу Михаилу. А позната Нишка буна која је букнула године 1841. и која је захватила поред свег Нишког и Видинског и половину Софијског пашалука, потекло је колико подстрекавањем из Србије још више тиме што Порта није дала Хришћаинма обећане реформе, да по прочитаном н обнародованом тазлизматом и хајирејем дају спахијско царско и другу даванију. У времену тога општега покрета у Нишком, Видинском и Софијском пашалуку, а после државне — политпчке промене у Србији нзвршене 1845 године, тежиште радње на покрету Хришћана у Турској било је пренето у Атину. Порта је била сву своју пажњу обратила на Атину, и тамо своје агенте да сваки покрет Одбора за ослобођење хришћана прате. Један од таквих и тих агената портиних био је некакав Радо, и он је порту упознао са припремом три покрета у Турској. Према поменутом извештају Лазара Теодоровића — Баталаке — о тим се покретима не зна много. Баталака је о томе оволико иисао својем министру: „ У Грецији открио је (Радо?) три договора противу Турције итоједан састављен из странн, уГрецији набрани бећара и скитница, који има, како он каже на 10000 и хтели би да освоје Тесалију и Македонију и учине од ови провинција књажевство незавпсимо од Греције. Други је заговор Колетиса, који противустоји зато: што би рад био сам за себе нз ре-