Delo

0 ЖЕЛЕЗНИЦА.ЧГЛ УСКОГ КОЛОСЕКА 375 постоје индустриске, пољске или шумске железнице тада се њихов колосек узнма за грађење железница у дотичног округа. Нндустриске су железннце сталне, пољске и шумске већином покретне, особито ове последње у горњем делу своме. Обично се до извесног места у шуми прави сталпа железница, која се временом и јавноме саобраћају може да преда, од тог извесног места па даље у шуму гради се покретна, тако да кад иосечемо сву зрелу шуму у том крају ми дижемо шпне и прагове и идемо на други крај шуме. Остаје нам још да видимо којп колосек од ова три треба нзабрати: Пракса је ноказала да су сва три употребљива, премда против колосека од 60 с. м. за јавни саобраћај још увек се подижу оправдане тужбе. Који треба да се узме зависи од самог земљишта н од другПх околности дотичног предела, сами трошкови грађења играју врло малу улогу за избор колосека. Тамо рецимо где су врло јаки ветрови колосек од 75 с. м. је непотребљив, јер је вероватност нретурања врло велика. Односно техничких страна колосек од једног метра толико је усавршен да се ни у чему не разликује од нормалног, но има једну врло незгодну страну, да је за индустриске, пољске и шумске железнице доста скуп, те пошто се оне праве обично ужег колосека од 1 метра, то имамо незгоду претоваривања. Колосек од 75 с. м. такође је у последње време врло велики прогрес направио, а како је разлика пзмеђу 75 с. м. и 60 с. м. доста мало, то могу и приватни људи своје железнице, а тако исто и рударске, пољске и шумске железнице могу се нравити са колосеком од 75 с. м., више избегавамо трошкове претоваривања. У оеталом једно би се могло рећи као тачно: да као штоуједној вароши не смеју све улице бити исте пшрине, већ по шнрини улице треба да судимо и важност улице и удаљеност од центра, тако исто и једна држава не може узетп свуда истп колосек, који би био подједнако свуда добар:- по шприни колосека и по добротп пруге, треба да суднмо и о важности саме пруге. Мпнхен М. Требињац