Delo

318 Д Е Л 0 Раздели IV, V, VI и VII овог одељка говоре о болестпма. Ту је доста старе грађе из нрве и друге збирке „Живота Срба сељака“ (из прве II одељак, а из друге III одељак), али има и много нових података. Чудно нам је, откуда да међу болестп долазе и „вештпце“ (с. 325), „вампир“ и „хала“ (326 и 327). Распоред није добар, јер се не одваја право лечење од бајања или врачања. Не објашњава сваку болест довољно а неку никако, н. пр. пљускавица (262), пришт (263), гута (274), тамера (316), итд. 0 истим болестима говори у два-три раздела, ипр. о чнревима на стр. 264 и опет на страни 266, о нрпшту (263 п 267), о ранама (у два чланка, 267), о желуцу и о трбобољи (287) итд. VIH „Различно“. Садржпна овог раздела могла је сасвим лепо да се распореди по другим одељцима, јер су то све лекови п празновернце. Једино би остало овде оно о рабошу и о латннским именима некнх бпљака, а то је све узето из друге збирке „Живота Срба сељака“ (из V одељка). — IX „Самрт“ Садржпна је другог одељка прве збирке и из III одељка друге збирке „Живота Срба сељака“, са ионеким додацима. А главна садржина о иодушју испричана је овде по трећи пут, јер је саопштена п у „Кнежевннн Србији“ (стр. 356—357). Новојесве о гробљу (стр. 350—352). Најзад ћу да пстакнем неколико општпх недостатака ове књиге. Тако, обичајп п празноверице су измешани свуда, без разлике, и ако се једпи од другпх могу јасно разлпковати и одвојпти. То је знатап методски недостатак. Недостатак је даље и у томе, што Милпћевић исти обпчај или празноверицу, ако су мало друкчнји у неком другом крају пего што су у Шумадији, опег иснрича у целинп, место да само истакне разлнке. То се непрнјатно о.сећа у свима одељцима ове књиге. На много места има истина обележен нредео или округ, и то у загради испод појединих ставова, нпр.: (Шумадија), (Шабачки) итд. Али је то означавање врло незгодно, јер смо због тога у већини случајева у недоумици, да ли се односи само на онај став што је непосредно пред записаним пределом или се тиче целе грађе, која је пре тога испричана. Негде је као означење стављено: (Народпо веровање), а негде: (Свуда). Потито су то све народна веровања, тешко нам је разумети, па што ова два начпна у означавању. Ако је пнсац оним првим (као што се чпнн понајвероватније) хтео рећи: