Delo

УТИЦа-Ј ГЕОГРАфСКПХ ПРИЛИКА У ЗААДНО-Ј МАКЕДОНПЈИ 47 мене које се се у свакој области крећу извесном правцу илп у одређенпм границама. имају дакле сој тип, утичу развијајући или гушећп на најфиније пспхиче особине. Оиисана је развоврсност боја и појава на Охридскч -Језеру (с. 703. овога делај, којеје осим тога најбистрије водш највеће провидностп од свих европских језера и мени се чин; да су оне ра-звијајући утицале на поменуте разноврсније и жвахније психпчке осо* бпне охридског становнпштва. Цомуни^ације, каравани r ханови. У овој области, састављеној од кслина које су ограђене врло високим планинама, број и правацлавних путева је ограничен и мора бити везан за дубоке песедлине или нарчад старих долина. Ове су све употребљене Преко главнпјих водп Via Egnatia, комуникација која је одржа^ свој правац п значај већ две хиљаде година. Она везује запане обале Балканскога Полуострва и Арбанију са Солуном и дље са Цариградом, и по њој се види да висока западна Македнија има и у погледу на комуникације значај посредничке зеље. Via Egnatia, полазећи од Драча и одећи долином Шкумбије према западној Македонији, излазиа је у ову најпре код вароши Lichniđus-a, данашњега Охрида.Одавде је ишла иреко буковске преседлине у преспанску котлну или њену главну варош Seiritiana-y, у главноме положај данашњега Ресна, иа затим преко преседлине Ђавата у облас Пелагонију или њену варош Heraclea, од прплике положај даншњег Бптоља. Из ове котлине је излазила преседлина КизлЈДервента и спуштала се у област Eordaea-y; затим се од обаа Островског Језера попела и спуштала кроз владовско-водаску удолину до вароши Edessa-e, данашњега Водена и дље водила према Солуну (II књ. с. 495. ов дела). То је и даас најглавнија комуникација западне Македонпје и то од Орида, преко Ресна до Битоља добар друм, а од Битоља до Спуна железничка лиi, која нарочито око Кизли-Дервента' од Водена до Вртопма врло знатне падове, до 20 pronille. Због ове железшније у Битољу се састају све павни.је комуникације није, Епира и западне Македонје, више но што би |о само због његовог географсог положаја, и он је ;на станица за извоз и увоз поенстих области.