Delo

48 Д В Л О Остале су комуникације унутрашње, у котлннама п између иојединнх котлина. II с погледом па унутрашње комуникације битољска је котлина одвојпла од осталих. Из Битоља води добар пут до Крушева н Прнлепа п последњи, рачвајући се, водп преко Присата Велесу п преко Плетвара за вардарске котлине Рајац иТпквеш; оба иоследња пута изгубила су стари, великп значај од како је довршена битољска железница. Од мањег је значаја п рђав пут, којим се нз бнтољске котлине иде за Железннк, затим за Пореч н Кичепо; бољи је пут који од Прплепа преко села Брода водп за Кичево и Пореч. Још има велике важностн друм, којп се из Лерина пење на писодерску преседлпну, на рачвајући се води на Заиад у Билиште и Корчу, а на Југ у Костур; поглавпто њима излазе ови крајевн на битољску железницу. У Сариђолу има само један рђав пут, који од станпце Суровнчева води Југу нреко села Сотира н Налбанткеја у Кајалар и одатле до најплоднијега сариђолског дела Буџака; од њега се одваја ирема Влахоклисури каравански пут, који је нарочнто због гурбеџија јако посећен. У иреспанскоЈ котлинп има само један алп добар пут, који се испод Ђавата одваја од охридског друма и иде западном обалом Преспанског Језера, затим преко преседлине Превтиса у Корчу. Тај пут води даље од Корче на Ј. према Колоњи, Љасковику и Јањини. То је епнрски пут, најважнији иосле Via Egnatia-e. Напослетку су Охрид н Струга везани са Дебром рђавим каравапским путевима. Западно од Битоља, преко Ресна до Охрида, затим југозападно од Корче и Костура, још је у пуном јеку стари балкански начпн путовања и преноса еснана. Осим ове области, он се потпуно очувао још у Новопазарском Санџаку северно од Митровице, затим у Бпиру. То су поглавито каравански транснорти, који се састоје од поворке коња или мазги, и ови су натоварени еспапима или земаљским производима. Мање су одомаћени колски транспорти. На путевима су многобројни ханови, којп су нарочито карактеристични за путеве караванског или самарског транспорта. Пошто се цео саобраћај креће према Битољу и од Битоља, II сви излазе на линију Ресен—Битољ, на том се делу пута саобраћај и пренос производа згусну; они даље нарочито оја-