Delo
80 Д Е Л 0 Код ових примера се види да није конкретно описивање предмета, већ описивање утиска од тога предмета. Али оно је ипак конкретно, само на други начин. Овде су слике необичније или чак и непознате, да би направиле већи утисак. Лепота Јулијина се не описује обично, већ се утисак те лепоте упоређује са утиском узвишених слика неба, звезда и сунца, и уопште се не описују физичке особине оних предмета, који чине врло јак утисак, већ се описује тај утисак, који они остављају на нас. Леп пример за ово наводи Лесинг у поменутом делу (пример из „Илијаде“: Тројански старци се диве Јелениној лепоти). Уопште се тежња за сликањем утиска јавља код романтичких и идеалистичких песника, док се код реалиста иде за конкретним сликањем самог предмета. Али је најлепше кад је и једно и друго сликање спојено т. ј. кад нам песник даје и физичку слику и утисак те слике. У Хајнеовој песми „Augen, sterblich schone Sterne!“ упоређују се очи са звездама. Ту се не иде за изазивањем илузије стварности у конкретном стилу, о коме је до сада била реч. Ту се упоређује утисак са тајанственим у^иском звезда; да би се истакао утисак који чине оне на нас, тај се утисак упоређује са јачим утиском неког другог предмета. У овом слика није из наше најближе околине, нити она утиче на више чула, него што утиче предмет о коме је реч; али песнику није било до тога да истакне живост чулног предмета, већ утисак који чини на нашу душу тај предмет. Такве су и остале Хајнеове слике цвећа, месеца, морских таласа и др. У таквим песмама се огледа песниково романтично расположење, које је супротно реалистичком расположењу. Овакво сликање је врло лепо у својој врсти код великих романтичких песника — код Бајрона и Хајнеа, где је њихов утисак општи т. ј. приближан утиску свију нас. Међутим код мањих песника је тај утисак од слике више субјективне природе, те ће бити од мањег утицаја. Романтичко ожиЕљавање природе (говор сунца, цвећа, ствари) доприноси конкретности стила. И ако сад није реалистичко описивање, већ се мртвим предметима дају особине живог бића, ипак између песника и тих предмета има унутрашње везе при постанку песме. Песника је неки предмет довео у нарочито расположење. Осећање, које је имао при посматрању неког предмета (неба,.