Disciplina Moral Čast
27
Неморалан човек не може бити частан; али не значи да је и сваки моралан човек уједно и частан. Чувати част, значи чувати образ или га опрати. Ако би човек случајно пао у блато не значи да у њему мора и остати. ~ Бранити част захтев је скоро увек тежак и опасан, зато се слабији духови обично праве невешти према увреди. Мирни грађани и т. д. Од схватања околине, од менталитета људи једнога друштва или једне класе, зависи и појам части. Отуда у деликатним питањима повреде нечије части, најбоље је предати ствар неколицини људи, који уживају добар глас; тај суд части ће правилно судити да ли је доиста нечија част повређена или је то само увређена сујета која нема много везе са чашћу. Овакав поступак је могућ у неким случајевима, али не и увек. Понекад је сваки појединац доведен у прилику да сам пере увреду, и начин на који он то буде учинио, показаће степен његове осетљивости. Права част јаче се брани од јаких; притворна пак сили се према слабима. Околина и менталитет људи и те околине, дакле јавно мишљење, утиче на оцену шта је часно а шта нечасно. И баш због тога јавног мишљења се частан човек и бори против повреде његовог угледа, због љаге на свом имену, образу. Једна околина извесне поступке сматра као часне, друга као нечасне, (хајдучка част и т. д.). Ако је универзитет школа знања, војска мора бити школа карактера. »Има људи неспособних за науку, нема их неспособних за врлину« (Конфучије).
ЗАКЉУЧАК
Из ових редова види се колико је тешко старешинама у војсци да подесе своје поступке и начин заповедања, па да створе дисциплину и да подигну морал своје јединице, а да при том не повреде част ни једном свом млађем. Ако третирате млађе као слуге и незналице, они ће то и бити.