Dositej Obradović u Hopovu

158

Глава УГ Калуђери Доситејева времена,

Као у многим стварима, тако је и у ношњи монашкој овога доба било свакојаких неправилности, У осталом, и то је стара болест калуђерска. >) Неки нису у опће имали прописаног одела други су се опет раскошно одевали и кицошили.

Митрополит Вићентије је хтео да начини реда, па је у монашким правилима заповедио, да сви носе црно одело и свима да се узима из општине, п свима једнако, „никаквихљ инвгхљ шаровђ и видовђ да имутљ.“ Само у квалптету чохе да буде нека разлика. монаси да добију „дебелђишн“, а осталима цена да буде „по различпо чина и служени“ (чл. 18). Како је ово одререње било растегљиво, те се могаше и на 510 употребљавати, п запста се и употребљавало на зло. Ненадовић је после одредио, да одело монашко буде „от чохе и сукна дени четири маријаша, а игумену само от пет маријаша“. 9)

Без доње и горње хаљине забрањују Вићентијева правила ићи у цркву, у трапезу, по манастиру, пред странцима и изван манастира (Л. 17). За црквену службу мора сваки манастир имати шест мантија; од ових облачи једну пшгуман, а по једну еклисиарх, пар“ еклиспарх, чредни свештеник, ђакон п канонарх.'') (Свако мора у цркви и у трапези имати на себи манторос и камилавку (41. 19).

Ма да су правила све ово тражила, визитатори

су 1168 г. затекли много неуредности у оделу. Нашли_

су, пре свега, да врло мпоги калуђери М опће пису

Василиј јест објешчао 1 парусију т.ј. (0 Ф. сину својему за здравије и преставлшејсја Рокси (за душу) и даде капаре 20 Ф. Одлука од 6 Фебр. 17160 г..

15) Голуб. 611.

16) Хоп. Цирк. Прот. бр. 88 (2 септ. По ли)

17) () генер, визит. само је у Хопову и Шишатовцу било 6 мантија, у осталим ман. беше по једна, две, три, четири, а у Јаску и Бешенову ниједна. Мантија је била дуг, црн плашт без рукава који се огрће преко мантороса. Сад се мантије не употребљавају. У Хопову (у капели у торњу) сачувала се једна мантија до данас.

|| | |