Dositej Obradović u Hopovu

154 · Доситеј Обрадовић у Хопову

имали „чинног одјејанија“. У Хопову, на пример, од. 26 њих 18 нису имали прописаног одела, а и 1154, при истрази, нашло се, да само 10 њих имаху „синовнике“ и камилавке. Неки су по манастирима имали хаљине друге боје.!5) И неједнакост и недостатак хаљина сви правдају тим, што одело није давано из општине, него су га набављали о свом трошку. Визитатори су наредили, да сви пабаве одело по пропису, на додају: „такожде свишценницм и дикони ципеле и шринфле да имутђ и безђ ципелахђ не свиценодђиствујотђ ниже честиммђ лицамљђ да отходатљ“. Из све наредбе се види колика је била запуштеност. При истрази идуће годипе је наређено, кад се прода вино. ракија, марва и буде се имало откуд, да се из општине да одело п обућа ономе који не би имао: настојатељ нека се стара, да бп ниједан брат „не био гол пи бос“.

Откад је Ненадовић увео општежитије, било је више уредности и у оделу.) И убрзо се чује тужба на раскошност. Већ у поменутом циркулару, упућену манастирима на пову годину 1194, опомиње митрополит, да пе носе бело одело, ни „ббловидеја мантли“, да не посе чизме е дугим врхом нити од меке коже, да употребљавају само кожне појасове, да хаљине не буду од танке материје него од дебеле п да буду једнака кроја, да не стригу косе тако да на глави праве венац,>') па је морао митрополит чак да забрани

15) За. Врдничане се вели, да некоји имају одело „прочихљ варбљ“ ; за Гргетежане: „ризђо не вси чернег имћотђ“, па тумаче то „понеже изђ мра недавно пришли сутљ“.

19) Доситеј је затекао у том погледу леп ред у Хопову„Оповци осим сви Фрушкогораца су најпштомији: благоскаони и благопријатни, весела образа и погледа, пристојно и чисто обучени, једним словом, нису нимало прилични оним калуђером с којим се деца плаше“ (Живот |, 85). :

о) У Крушед. Саб. Прот. 1167 има ова забрана: „что би братија како јеромонаси, дјакони и монаси својих коса не стригли или браду подбријавали“. Прети се одлучењем #2 манастира („Срп. Сион“ 1906, 169).

ава донира .