Dositej Obradović u Hopovu

Глава УГ Калуђери Доситејева времена 161 ИУ Марвин нанели На

читавају „словеса поучителнан и жита оватнхљ“, и док се чита, једе се мучећи и слуша с пажњом, а кад се прочита, наређује се уне весокословити ниже глумити“.35) Већ у хиландарском (и студеничком) типику има забрана, да читање не сме нико бунити; ову је забрану зацело изазвала потреба. Види се из тога, да трапеска лектира ни Доситејеву братију, као ни старе Хиландарце, пије много интересовала, те су се за време читања словеса и житија радо разговарали па често п горе што чинили.

Вићентијева монашка правила наређују, што се тиче трапезе, још и то, да се сваки дан „возноби панагија“ по члну који је установљен у типику (чл. 11).39) После отпуста на вечерњу и литији „о усопших“, наређују правила (чл. 12), да иду сви у трапезу, ако се вечера; кад се устане од вечере, иде се одма у пркву на повечерије (повечерницу); само ако нема нечере, онда се после отпуста на вечерњу и литији клепа па повечерије и чита се повечерије. Ни у једном се манастиру пшје овако чинило него се прво одслужило у цркви повечерије, па се онда ишло на вечеру.“

35). () генер. визитацији 1758 г. се ово правило није евугде држало. Само Хоповци кажу одлучно, да су сваки дан читали. остали су неки читали само на празнике (Бешен, Круш.), неки празником пи недељом (Врдник). У Ремети веле неодређено, да су мало који дан пропустили. У Шишатовцу су читали празником. У Јаску су рекли да досад нису читали „за скудоств братства“, јер игуман Стефан није увео тај обичај, али су обећали, да ће одсад читати — недељом и празником.

з) 1758 су овај обред у неким манастирима (Јаску, Бешен,, Беоч. извршивали само о великим празницима. У Шишатовцу су, ако су братија била на окупу у трапези, чинили сваки дан, иначе само о празницима.

#06) Повечерије (грчки Фледелуоу) значи служба после вечере а не после вечерња (детуос значи вечера). — Не само да нису чинили по правилу, него су о генер. визитацији сва братства изјавила, да ће и одсад тако чинити. У Врднику су тумачили, да нису могли друкчије „ради дблљ належашихљ“.

Књиге Матице Српске 19 п 20. 1

тишини аса = му —

а а

вама панк