Dositej Obradović u Hopovu

Глава УП Економске прилике у Холову 183

новцу: некоји су давали један део милостиње, а остало би им калуђери уписали у дуг. Али има као парусија и оваких дарова: „четири јунца“, „два јунца по од 5 година и ! ждребац од 4 године“, „један јунац, ждребац пи брав.“ Поп Никола из Перлеза је дао 12 мерова жита.3:)

Да је било и при скупљању милостиње нереда, може се већ мислити. Каке су зле употребе и нереде чинили путници, можемо судити по оваким наредбама у монашким правилима: „Који буду послани да купе милостињу пека се владају скромно и часно, да не би пред мпреким људима учинили каку саблазан; нарочито нека се чувају пијанства, срамословија, празнословија п коштунства (иемевања светиње), јер ово не доликује монасима (чл. 26)“. „Милостињу коју испросе од хришћана, ма у каком виду била (у новцу или у стварима), нека предају пгуману и братетву и нека „отњуд' ништа себи не задрже нити затаје, јер ко то учини нека је проклет; само оно нека узму што им пгуман и братство саборно с благословом даду (чл. 27)“.37) Ненадовић је прошњу ограничио (у чл. 68), те је наредио да путник мора имати препоруку и писмо од митрополита, иначе ће под стражом бити дотеран у резиденцију, ако буде без митрополитова

ођћете пећ Делеп ођолудаег КЛозбег ет Хптег ппа Еп Каттег сл тасћеп Фе Мапег Атђен, Фе Напдапесег ађег табачеп те гећаћеп“.

31) Приход од милостиње био је у Хопову: године 1 Фор. 419:01, 1796/1 Фор. 156, 1759/60 ..1121-15, 17 Ф. 56980, 1762/3 Ф. 70041, 1764/5 Ф. 495:08.

82) 0) генер. визитацији су на ове тачке одговорили у Шишатовцу и Гргетегу, да нису слали путнике да купе милостињу, а кад ушаљу, тако ће чинити. У Крушедолу одговорите, да досад тога (у чл. 26) није било, осим што је јеромон. Софроније 1749 г. отишао у Банат на милостињу и онда у Ердељ, па је тамо примио римокатоличку веру. У Раковцу рекоше: „ашце и елучилоел нбчто“, али сад немају онаке братије који би чинили саблазан.

158/4 60/61

!